Kutter i seminartimer: – Et slag i trynet
Foreleser og studentassistenter sier at kuttene i seminar kom plutselig. Instituttleder svarer at dette ble bestemt i vår.
Kevin Johansen og Knut Birkevold er begge læringsassistenter i hvert sitt emne ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap (ISS). Stillingene søkte de allerede i våres, og kontrakten var skrevet under i løpet av sensommeren. Begge har vært læringsassistenter før.
I løpet av august hadde de vært gjennom møter med emneansvarlige, og begynt å planlegge halvåret som læringsassistenter. Presentasjoner skulle sys sammen, forventninger ble avklart og de hadde begynt å forberede kommende seminar. Ti seminar var det som ble avtalt, som tidligere semestre.
Så kom beskjeden fra øvre hold. Dette semesteret skulle det bare være åtte seminar, og mindre undervisning ble også mindre arbeidstid.
– Da vi fikk meldingen var det ingen som skjønte helt hva som skjedde. Vi var frustrerte og det samme var emneansvarlige. Det var ganske drastiske kutt i seminar. Kontrakten var skrevet under, og det var egentlig ikke så mye vi kunne si eller gjøre. Det føles som om vi ikke blir betraktet som arbeidstakere, sier Johansen.
Instituttleder ved ISS, Torill Aalberg, sier det var klart at det ville bli færre sem - inar allerede i vår. Hun sier misforståelser har gjort at studenter og forelesere trodde det ville bli ti seminar som tidligere år. Les mer lenger ned i saken.
Gir uforutsigbarhet
Studentene forteller at endringen gir stor uforutsigbarhet. Som læringsassistent er dette gjerne en inntekt man planlegger semesteret ut fra, og særlig de som underviser i flere seminar vil bli berørt.
– Det kan være helt essensielt for å dekke kostnader utover høsten. Har du flere seminar, kan et plutselig kutt i seminar snu hele hverdagen din rundt, slår Birkevold fast.
– Vi har sagt ja til en arbeidsplass, og så sier de lenge etterpå at vi ikke får like mye som antatt. Ingen forvarsel, ingenting. Beslutningen ble gjort lenger opp i systemet, men det var ingen som spurte de som faktisk blir berørte av det, legger Johansen til.
Seminarene er kuttet, og for læringsassistenter med flere seminargrupper betyr det også tilsvarende større kutt. Emnene blir ikke noe mindre av den grunn. De har fortsatt like mye pen sum som de skal gjennom, bare at nå har de mindre tid å gjøre det på.
– Vanligvis har vi hatt to timer til å gå igj e nnom et tema, og det har gitt tid til fordypning. Nå må vi kutte i oppgaver og ting går fortere. Det går utover kvaliteten, både for oss læringsassistenter og studentene, konstaterer Birkevold.
LES OGSÅ: – Det er ikke et direkte avhengighetsforhold mellom NTNU og Samfundet
– Aldri har jeg opplevd noe lignende
Det er ikke bare studenter og læringsassistenter som er bekymret for kuttet. Sosiologiprofessor Aksel Tjora har undervist ved NTNU i over 25 år. Han er emneansvarlig for ett av de berørte fagene. Aldri har han sett lignende, forteller han.
– Dette kom brått på, som en realitet som slo oss rett i trynet. Vi måtte omstille oss og endre et allerede planlagt emne. Om det hadde kommet tidlig i forveien kunne vi kanskje planlagt noe bedre, men beskjeden kom jo faktisk etter at semesteret hadde startet.
Professoren legger også vekt på at kuttet slår uheldig ut på alle nivåer. Det har råket alt fra koordinering og emneansvarlige til læringsassistenter og studenter.
Han forteller at planene er endret for denne gang, og for emnet betyr det mindre fordypning, raskere gjennomgang og mindre eksamensforberedelser. Det vil selvsagt ha konsekvenser, særlig for studentene som trenger det mest.
– For studentene er dette en viktig sosial læringsarena. Mange kommer rett fra videregående, og opplever overgangen ganske brutal. Seminarene håper vi kan være en viktig del av arbeidet for å nettopp sørge for en bedre overgang og skape trygghet for studentene. Forelesningene har opptil 200 studenter; i seminarene får de mindre grupper for å diskutere, bli kjent og skape et faglig fellesskap, forklarer Tjora.
Ikke opplevd denne typen inngripen
Det har allerede vært varslet om at NTNU er nødt til å kutte på grunn av stram økonomi. Institutter, studieprogram og nedbemanning er noen av områdene som går gjennom kostnadskutt.
Likevel er denne situasjonen et uttrykk for noe helt spesielt, påpeker Tjora.
– I dette tilfellet har faktisk den trange økonomien til NTNU fått konkret utslag for emneplanleggingen. Akkurat her må jeg si at jeg er litt sjokkert. Aldri har jeg opplevd at det øvre hold har grepet inn på denne måten før, slår Tjora fast.
LES OGSÅ: – Er du fra Oslo flytter du ikke til Finnmark for 25 000 året, altså
– Ikke et brått kutt, sier instituttleder
Instituttleder Toril Aalberg ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap svarer Under Dusken på e-post. Hun peker på at omfanget til stillingen har kommet tydelig frem i utlysningen av stillingene, og henviser til tilbudsskrivet som også Under Dusken har sett.
Ett av punktene Under Dusken har fått opplyst er nytt for semesteret:
«Emnene har vanligvis 1 seminar (à 2 timer) hver uke i 8 uker.» Det er også satt et makstall for timer. «Vi ønsker å tilby deg stilling som læringsassistent for emnet SOS1000 Innføring i sosiologi. Arbeidskontrakten vil i år være på 160 timer.»
Dette er imidlertid ikke noe nytt, og tallet har også tidligere året vært en øvre ramme for arbeidstimer. Dette forklarer instituttlederen med stor variasjon i reelle timer arbeid for læringsassistentene.
– Dette kan skyldes variasjon i antall studenter som leverer semesteroppgave som skal vurderes, eller at noen grupper kan utgå dersom få eller ingen studenter melder seg på gruppen.
Hun understreker videre at kuttet ikke ble gjort brått, men at vedtaket om kutt i seminar kom i våres. Som nylig ansatt instituttleder har hun ikke innsikt i deltaljene, men forteller at det har oppstått misforståelser og miskommunikasjon mellom ledelsen og emneansvarlige.
Hun sier videre at kuttet ikke utelukkende er knyttet til økonomiske utfordringer og krav om innsparing.
– Typisk har det vært lavt oppmøte
på disse to siste gruppeøvingene i et
semester.
LES OGSÅ: Her betaler allerede studentene flere tusen for å ta opp eksamen