theMIND - Don’t Let It Go To Your Head

Artisten theMIND utforsker sinnet sitt til det innerste med brutalt ærlig rap over brutalt kule beats.

Philadelphia-baserte rapper og produsent Zarif Wilder, alias theMIND, sikter høyt på sitt andre album. Don’t Let It Go To Your Head er både navnet på skiva og hans personlige mantra, skal man tro på tekstene hans og oppfordringene han gir sine lyttere. Tittelen hinter til en slags lekenhet, eller heller en fraskrivelse av seriøsitet, men på albumet får vi noen deler gøy, og enda mer til dypere ettertanke som treffer hardere.

Med seg på albumets store strabaser har han fått god hjelp fra gjestene, som bringer sin ekspertise, og intet mer. Gjestene er små og store navn som Krystal Metcalfe, Kari Faux, Phoelix, Qari, og Saba. Mengder med gjestevers kan fort bli slitsomt eller føles påtvunget, men på Don’t Let It Go To Your Head får hovedpersonen skinne i all sin prakt og i albumets sentrum.

På albumet flyter opp- og nedturene over i hverandre og der det på noen låter virker vagt, er andre deler så håndfaste at man ikke kan unngå konfrontasjon.

Albumet åpner med en søt og morsom drømmetenkning om forhold som kunne ha vært, før det tar en helomvending til det introspektive, utagerende, angstfylte resultatet av en vond oppvekst som preger resten av albumet uten at det overvelder lytteren.

«Black Aura» med Saba er både søt og vond, som godteri til dårlige tenner. Albumets beste gjestevers kommer her i form av Sabas myke og lette rim om det som absolutt ikke er mykt og lett i kjærligheten. Det er også på denne låta hovedpersonen vår får sunget sitt hjerte fullt ut, og bevist seg som like god sanger som rapper.

På albumets nest siste låt «9mm», får theMIND skjært dypt på bare ett og et halvt minutt. Han sidestiller her ansvarsfølelsen han har til sin familie og sitt fellesskap med ønsket om å fraskrive seg alt ansvar i et uønsket farskap. Etter knappe 50 sekunder med rap rett fra levra, hjertet og det som bare kan tolkes som artistens egen avgrunn, hentes hele låta inn til et catchy og bittersøtt hook om å simpelthen legge det vonde fra seg. Om det bare var så enkelt.