Hudkreft - Nevemagnet

50 år gamle menn som hater Greta Thunberg kommer ikke til å like Hudkreft.

Jentebandet, med en gutt, Hudkreft inntok den norske undergrunnsscenen helt tilbake i 2017. Tross sin unge alder, ga ut de ut singelen «Tid Er Penger» på plateselskapet 728948 Records DK (internvits). Den 16. september kom endelig oslobandet ut med debutalbumet Nevemagnet på Fysisk Format. I følge bandet handler albumet om alle nevemagneter der ute, aggresivt! På laget har de fått med seg produsent Simen Følstad Nilsen fra Aiming For Enrique og Nils Jørgen Nilsen fra Honningbarna og Sløtface.

Hudkreft er kanskje ikke det hardeste pønkbandet i Norge, men det er definitivt det sinteste. De langer ut mot mennesker de ikke liker i alle retninger. Torbjørn Røe Isaksen, Kjell Ingolf Ropstad og generelt høyresiden. Det stopper ikke der, hatet strekker seg også mot gamle pønkere og gutter fra musikklinja med elsk for teori og dyre instrumenter (anmelder føler seg krenket). Tekstene er direkte og enkle, preget av muntlig språk, men de fungerer godt i konteksten. 50 år gamle menn som hater Greta Thunberg kommer ikke til å like Hudkreft!

Låtene følger et kjent formular som ser tilbake mot norsk pønk fra 80-tallet slik som Kjøtt og Det Aller verste. Produksjonen tar elementer fra disse bandene, men låter mer moderne, med god resonans i bunnen og mer punch. Det låter fortsatt skranglete, men bandet spiller mye bedre enn de gjorde i 2017. Det spenner seg fra ska-pønk slik som «Kulturelitens Barn», låten anmelder føler seg krenket av, til noe nærmere hardcore i låter slik som åpningssporet «Gud». «Punken er Død» låter klassisk pønk, med fengende refreng og et enkelt rockeriff i verset. Den store motsetningen kommer i den dissonerende «Floskelpolitikk».

Albumet er årets sinteste norske album til nå. Ingenting er mer 2021 enn Hudkreft. Et friskt innslag i den norske punkscenen.