Kanye West – DONDA

Kanye sitt tiende studioalbum er ærlig, ambisiøst og stort, og man må fem år tilbake for å finne Kanye på et lignende nivå.

Sjelden er lanseringsperioden et tema, men når Kanye West skal rulle ut et album, gjøres det stort, og det blir vanskelig å unngå denne. Fra spinnville førvisninger, til direktestrømming fra soverommet inne på Atlanta sin fotballstadion, som han forøvrig leide til en million dollar natten. Forventningene var enorme, særlig ettersom albumet er navngitt etter hans bortkomne mor, et overordnet tema på albumet.

Nærmest umiddelbart merkes produksjonsnivået og miksingen, som rett og slett er ufattelig bra – et nivå svært få av dagens rappere holder. Det er derimot ikke dynamisk nok, og albumet sliter med å holde nivået konsekvent gjennom alle dets 27 låter. Likevel hører vi en sulten Kanye, og det er tydelig at han står energisk og tilfreds bak mikrofonen. Resultatet av dette er noen utrolig sterke låter. Blant annet briljerer han med Lil Baby og The Weekend på «Hurricane». Fivio Foreign leverer sin karrieres beste vers på «Off The Grid», og Jay Electronica treffer nok en gang blink på «Jesus Lord». Likevel skulle det gjerne vært mer Kanye, for det er han vi kom for å høre.

Kanye skyr ikke kontroverser, og inkluderte Marilyn Manson, som er anklaget fra flere hold for kvinnemishandling, DaBaby, som er i hardt vær for homofobiske utsagn, og Chris «Mayweather» Brown på albumet. Banneord har derimot uteblitt; en tydelig åpenbaring skjedde etter «I Love It» med Lil Pump. Siden da har han satt sammen Sunday Service Choir, og sluppet Jesus Is King. Gospel-innflytelsen er tydelig også på Donda, noe som tidvis gir et veldig religiøst preg. Dette fører til at tekstene dessverre ikke er like breiale, man må tørre å banne i kirka!

Det kan ikke være enkelt for en fyr som Kanye å slippe album, som regel med uoppnåelige forventninger. Alt i alt er albumet solid, og det er flere låter av skyhøy kvalitet. Hvorvidt det er en klassiker eller ikke, gjenstår å se.