Anmeldelse

Hyper Gal - After Image

Årets beste noiserock-album låter som kattunger med huggerter i et blomsterbed.

Publisert

Hvis du leter etter plateselskap for å finne ny spennende musikk blant tusenvis av banale plateselskaper, anbefales Skin Graft Records. Plateselskapet plukket opp blant annet duoen Hyper Gal og utga den Osaka-baserte duoens første album Pure i 2022. Duoen, bestående av Koharu Ishida på vokal og Kurumi Kadoya på trommer, lager en sonisk støyende og veldig vakker, optimistisk og nesten naiv rockemusikk. La hodet falle under vann og la After Image drukne deg i harmonisk støy. 

«The luncheon on the…» en slags startfanfare for hele plata. De vakre arpeggioene fra trompet-synthen avbrytes av trommer, «fuzzete» gitar og synging. Hele sulamitten skaper polyrytmer og er ei arkebusering av et uttrykk. Det er et skikkelig spennende låt-eksperiment. Neste låt «RUSH» holder på synhten fra første låt, men er derimot mer direkte i trommene og mer raga-aktig i uttrykket. Vokalen bjeffer lavt før føttene svinger i spasmer når temposkiftet kommer. 

LES OGSÅ:  Pom Poko - Champion

Kanskje det beste sporet på plata «OVER FUSSY» begynner med en søt, gyngende synth som bølger i ørekanalene. Deretter kommer Kadoya som en katapult inn på trommer og hele sporet blir en kaotisk, headbangende affære, der vokalen til Ishida skjærer og smører hele opplevelsen. På neste spor «dot dot dot» hører vi mye av det samme fra «OVER FUSSY» i både de harmoniske akkordene og uttrykket. Sporet låter likevel intensivt som en galopperende hingst og er rått som råte. 

Det er saftige låter på rekke og rad på denne plata. «unrhymed» er bassdrevet og har et minimalistisk uttrykk helt til de skranglende synthene slippes løs. Deretter følges drivet opp av den skranglete orgel-synthen på neste låt som er «ATTRIBUTE». Låta gir deg fullstendig gåsehud imens trommene dundrer i hjerterota. Hylende «FLICKER» er mye av det samme som de forrige låtene, men dette er positivt på alle mulige måter: Det unike voldelige lyduttrykket bare fortsetter. Siste låt «OOPARTS» er den lengste låta på plata og bruker hele sporet på å bygge opp polyrytmer mellom trommene og det stikkende, repeterende mønsteret som musikerne leker seg med. 

Hyper Gal viser at de kan ta like mye plass på den japanske noiserock-scenen som veteranen Melt-Banana. Sammenlignet med plata til Melt-Bananas 3+5 er After Image en konkurrent som muligens slår tenna ut på 3+5. Plata er både et stort eksperiment med rytmer og en sonisk og melodisk videreføring fra deres forrige plate Pure. Låtskrivinga er elegant og lyduttrykket er som J-pop møter Death Grips. Det er kanskje årets beste noiserock-plate.

LES OGSÅ:  Rat Lord – Blazed In The Northern Sky

Powered by Labrador CMS