B-Boy Myhre – Absolute B-Boy Music

B-Boy Myhre og hans debutalbum er et friskt, morsomt, og ikke minst ærlig pust i den norske hiphop-scenen.

Publisert Sist oppdatert

Så tidlig som 2019 begynte B-Boy Myhre å bli en snakkis i det norske hiphop-miljøet. Myhre kjennetegnes av ærlige tekster og leken stemmebruk, hvilket man finner igjen på hans første album – i tillegg til eksepsjonell musikkproduksjon.

Absolute B-Boy Music er et relativt kort og fullpakket album med ti låter og lyrikk, hvor Myhre rapper om kjærlighet, relasjoner til venner, dop, og tiden før kjendisstatusen.

«Tåler Mer» starter albumet med et pang som setter den gjennomgående tonen: Simple, men gøyale instrumentaler, satt sammen av synttoner, svingende gitar og dype basstrommer er å finne på så og si alle låtene, hvilket skaper et konsist og oversiktlig lydbilde.

Tematikken på avslutningslåta «2009» skaper en nostalgisk sirkelkomposisjon for albumet. Låta viser en kry, men ydmyk unggutt som på kort tid har måttet takle turbulens rundt kjærlighetslivet og doplanging. Albumets første og siste låt er fylt med selvrefleksjon, mens skryt og en jeg-gir-faen-oppførsel maler resten i hissige pøbelfarger.

Myhre har et ambivalient forhold til tingenes tilstand. På låter som «Bagasje» skryter han av livsstilen sin, mens på «Snømenn» er han klar over skyggesiden. Albumet er et ekstremt voksent prosjekt, til tross for barnslige referanser til Kardemomme by og Kaptein Sabeltann – hvilket beviser Myhres ferdigheter som historieforteller og tekstforfatter.

Historiefortelling står i fokus, og blir utført på eksepsjonelt vis. Lyrikken realiseres gjennom sjangerblandede instrumentaler og Myhres stadige endring av vokal og flyt, som på «Ordnings». Myhre har invitert til fest, hvor musikalske elementer danser en nøye planlagt swing.

Albumet balanserer hårfint mellom å lykkes som konseptalbum, og å bli enda en klein skryte-rappskive om hvor kriminell man er. Heldigvis er det førstnevnte som dominerer.