Sommerens siste bokskrik

Boktips for å avslutte sommeren på riktig vis

Forsvant leselysten i møtet med feriens overveldende frihet? Ikke fortap deg i pensumbøkene enda! Her er en liste med nye, korte bøker, slik at ferieidyllen kan vedlikeholdes inn mot studiestart. Du kan også bruke denne listen til å lyve om hva du har lest i sommer slik at du virker kul og aktuell. Jeg kommer ikke til å si noe om det.

I begynnelsen var mødrene – Kjersti Ericsson

Forlag: Forlaget oktober

Utgivelsesår: 2024

Sider: 178

I fjor var sommeren preget av feminisme ikledd rosa med Barbie-filmen, som nærmest ble et internasjonalt fenomen. Denne boka tar for seg kvinnekampen fra et litt annet perspektiv. I denne hyllesten til etterkrigstidenes mødre reflekteres det rundt oppvekst, generasjonsskifte og morsrollen. Boka består av troverdige, gode beskrivelser som er lette å leve seg inn i. Jeg ble nostalgisk for en barndom jeg ikke har opplevd. Ericsson har brukt egne erfaringer og skapt en memoarroman med hverdagsskildringer i fokus. Gjennom disse får vi innblikk i husmorgenerasjonen og samfunnet som omkranset dem.

Bli litt til – Unn Conradi Andersen

Forlag: Forlaget oktober

Utgivelsesår: 2024

Sider: 243

Dette er en bok om den såre og gode kjærligheten. Den handler om forelskelsen mellom to svært ulike kvinner. Siv og Jack er henholdsvis professor i kunsthistorie og boksetrener. Siv nyter et rolig og stabilt liv, mens Jack er en friere sjel. I tillegg er Jack gift, noe som gjør forelskelsen mellom henne og Siv vanskeligere. I denne boka møter vi to intense karakterer med sterke følelsesliv. De møter livet på ulike vis, men elsker hverandre likevel. Gjennom fin, poetisk nynorsk blir vi kjent med forelskelse, sjalusi, irrasjonalitet og menneskers flersidige natur.

Hafni forteller - Helle Helle

Oversatt til norsk av Trude Marstein

Forlag: Forlaget oktober

Utgivelsesår: 2024

Sider: 161

Lengter du tilbake til en bilferie du tok i sommer? Eller kanskje til en du ikke fikk tid til å ta? Da er denne romanen noe for deg! Hovedpersonen Hafni skal ut på en kjøretur gjennom Danmark, fra Frederikssund til Gråsten. Hun skal innom flere steder for å spise smørbrød. Boka tar utgangspunkt i at hun ringer fra en rasteplass for å fortelle om turen. Dermed preges hele boka av en familiær tone. Som om vi var en nær venn, forteller Hafni oss om uforutsette omveier, gode måltider og merkelige møter. Boka veksler mellom lengre utbroderinger og korte glimt. Resultatet blir en engasjerende reiseroman.

Drømmenes sykkelregister – Erlend Loe

Forlag: Cappelen damm

Utgivelsesår: 2023

Sider: 144

Solveig har flere problemer: Folkeregisteret aksepterer ikke hennes hyppige navneendringer, hun har for mange kjærester i året og sist men ikke minst: folk stjeler syklene hennes i drømme. Hun bestemmer seg for å løse problemet ved å skape et register for drømmesykler. Underholdningsfaktoren i denne boka er svært høy. Den er lettlest, med mye dialog og korte setninger. Med sin absurditet og fantasifulle sidespor fungerer boka som et fint, humoristisk avbrekk i en hektisk hverdag. Dette er en bok jeg ikke glemmer med det første. En solid sommerklassiker!

Thinnai – Ari Gautier

Oversatt til norsk av Synneve Sundby

Forlag: Camino forlag

Utgivelsesår: 2023

Sider: 172

Vi beveger oss ut fra Europa og inn i Asia med denne boka som finner sted i arbeiderdistriktet Kurusukuppam i India. Fra fortellerens thinnai, som er en overbygd veranda, dukker flere fortellinger opp. Hovedfortellingen handler om en ynkelig franskmann sin vei inn i fattigdommen. Franskmannen sitter på thinnaien og forteller om slektas opp- og nedturer mot kost og losji. Denne hovedfortellingen byr på flere avstikkere og vi lærer ulike karakterer å kjenne. Boka har en naturlig flyt. Det minner litt om å lese en samling med eventyr. Boka handler også om noe som for mange sikkert er et mer ukjent tema, nemlig Frankrikes kolonier i India. Dette var spesielt interessant å lese om.

Kilder til begeistring – Bjarte Arneson

Forlag: Gyldendal

Utgivelsesår: 2023

Sider: 191

Dette er en roman for de som kjenner at hverdagsoptimismen deres har fått seg et slag. Den består enkelt sagt av svært detaljerte beskrivelser av smågleder, som å bruke q-tips, åpne Babybel og klø seg på sokkemerker. Det kan være godt å minnes på alt som egentlig gjør oss glade, men som vi ikke tenker over. Her får vepser som finner veien ut selv og løvskygge endelig sin rettmessige plass i litteraturen. Boka har flere søte illustrasjoner og refleksjoner rundt glede. Dette er en bok som jeg tror går godt sammen med morgenens første kaffekopp.

Portrett av en ukjent – Nathalie Sarraute

Oversatt til norsk av Elin Beate Tobiassen

Forlag: Solum bokvennen

Utgivelsesår: 2024

Sider: 187

Det er ikke alle som nøyer seg med nye bøker. Flere vil kanskje helst sitte på stranden med Kafka, Woolf eller Proust. Da kan jeg friste med denne franske perlen som opprinnelig ble utgitt i 1956. Fortelleren er en slags detektiv som ønsker å avdekke noe om forholdet mellom en gammel mann og hans datter. Resultatet er en modernistisk roman med en uhyggelig undertone. Vi kommer tett inn på tankene til fortelleren hvor vi møter frykt og fryd om hverandre.

Dørene lukkes – Maren Elise Skolem

Forlag: Gyldendal

Utgivelsesår: 2024

Sider: 224

Denne boka er den nyeste utgivelsen på denne lista, med lanseringsdato 9. august. Freya er en 34 år gammel bartender som alltid må sjekke. Hun sjekker om døra er låst, om ovnen er av, om hun har fått flått eller om mobilen er skrudd på. Det er sjekking, dobbelsjekking og trippelsjekking. Freya forsøker også iblant å sjekke menn, selv om dette også kan være vanskelig. Romanen handler om håp, frykt og forelskelse. Kanskje blir det en bok som du vil sjekke ut flere ganger.