Billie Eilish – Happier Than Ever

Billie Eilish har vokst opp, men har også mistet piffen.

Slippet av det ofte utfordrende andre albumet gikk kanskje litt under radaren for en del av oss, til tross for mye promotering i forkant og skyhøye forventninger. 19-åringen Billie Eilish debuterte i 2016 med singelen «Six Feet Under», men tok verden med storm først i 2019 med debutalbumet When We All Fall Asleep, Where do We Go?. Andrealbumet Happier Than Ever er et helt greit innslag, men mangler rett og slett litt piff.

Dette skrev vår anmelder i 2019: Sterkt debutalbum fra Billie Eilish

Kanskje er det forventningene til Eilish, som hennes generasjons fremadstormende popdronning, som farger inntrykket av Happier Than Ever. Produksjonen på plata er polert perfeksjon, og oppveksten hennes innen musikk skinner gjennom i musikaliteten hun viser. Du hører med én gang at dette er Billie Eilish, og 19-åringen viser dermed at hun har klart å få fotfeste med sin egen unikhet i bransjen. Happier Than Ever er dermed på mange måter feilfritt, så hva mangler?

Låtene er tidvis rett og slett kjedelige. Det er sjelden at låtene på Happier Than Ever skiller seg ut enkeltvis, og etter at den siste låta «Male Fantasy» tar slutt, sitter man igjen med en litt intetsigende følelse. Låtene «Oxytocin» og «NDA» er de eneste som har litt futt på plata, men tilfører ingenting nytt, og føles litt som restlåtene som ikke fikk plass på When We All Fall Asleep, Where do We Go?.

Innholdet på Happier Than Ever er stort sett det samme som det tidligere materialet til Eilish tekstmessig, da livet fortsatt er kjipt, men på en mer reflektert måte. Både «My Future» og «Therefore I Am», som ble sluppet i fjor, og tittellåta «Happier Than Ever», er gode innslag, men kommer trolig ikke til å spilles på repeat på radio utover høsten.

Man kan ikke treffe blink hver gang, og Happier Than Ever er på ingen måte et album som bør unngås. Det er verdt å høre gjennom, kanskje til og med to-tre ganger, for dette kan være et album som bare må fordøyes og vokse på en. Likevel topper albumet på ingen måte debutalbumet, og viser ikke spesielt nye sider av Eilish. 19-åringen har dog flere år å vokse videre på, og en lys framtid, så et fyllalbum på den lange reisen er ikke et nederlag.