Influenserens bok mangler orginalitet og fortellerevne, men kan funke for den enkelte følger.

Tittel: Mitt nakne hjerte - og hvordan jeg tok det tilbake

Forfatter: Jennie Sofie Lie Pickle & Bente Frøylog

Sider: 248

Forlag: Vigmostad & Bjørke, 2021

- «Det kan jeg ikke fortelle» tenkte jeg. «Da vil folk tro at jeg er en person det ikke er mulig å elske»

Bloggeren Jennie Sofie på 20 år, forteller sin historie til journalisten Bente Frøylog og sammen konstruerer de en bok om kjærlighetssorg. Mitt nakne hjerte- og hvordan jeg tok det tilbake er det nyeste tilskuddet i sjangeren “bloggerbok”. Leseren følger Jennie Sofie som i retrospekt forteller om sin oppvekst, fra et lite barn sine utfordringer med vennskap og å være en ung offentlig person, til hennes første forelskelse og brudd.

Boken fører en rotete struktur som blander romanlignende dialoger og hendelser, tilbakeblikk og korte beskrivelser av en ung jentes oppvekst, og fylles med inspirerende sitater mellom hvert kapittel. Komposisjonen gjør det vanskelig å komme ordentlig inn i historien Jennie Sofie forteller. Ellers hjerteskjærende temaer vies lite tid til og blir fortalt på en nærmest mekanisk måte.

Kjærlighet og nære relasjoner er noen av temaene som boken berører. Mobbing og hvordan det er å vokse opp som en ung offentlig person havner i forgrunnen for kjærlighetssorgen, da dette er erfaringer Jennie Sofie tydelig har mest innsikt i og reflekterer rundt på en moden måte. Hvordan hun må ta hensyn til et publikum samtidig som hun forsøker å komme seg gjennom sin første kjærlighetssorg er tankevekkende. Hun framhever betydningen av å ha støttende familie og venner rundt seg i vanskelige tider, på en ærlig måte. Denne boken er et forsøk på å ønske å hjelpe unge gjennom en vanskelig tid. Influenseren klarer å få fram hvor viktig det er å være ærlig med seg selv i et forhold, og etter et brudd. Målgruppen er uten tvil Jennie Sofies egne følgere, og tenåringer kan finne trøst i det man lærer etter sin første kjærlighetssorg. Det kommer tydelig fram at denne boken ikke er for den leseglade.

Boken klarer ikke å bestemme seg for om den skal være en roman, selvbiografi, selvhjelp eller bildebok. Dette fører til en forvirrende leseropplevelse. Mer tekst og mindre bilder hadde gjort boken en stor tjeneste. Jeg tror Jennie Sofies følgere ikke hadde tapt på å få et dypdykk i hvordan hennes første kjærlighetssorg opplevdes, til fordel for de gjentatte sidene fylt av hennes egne instagrambilder som ikke virker å ha noen funksjon, utenom å promotere hennes egen sosiale plattform. Boken kunne ha vært en god inngang for å få unge til å finne leseglede. Språket er enkelt og tilrettelagt for målgruppen, men hadde også hatt nytte av å bytte ut de mange klisjeene.

Uten et kjent ansikt og navn ville ikke denne boken blitt publisert, men ettersom målgruppen er Jennie Sofie sine egne følgere, er ikke det et stort problem. Om ikke innsatsen var det, fremstår resultatet halvveis og kanskje den lover mer enn den klarer å innfri. Om du kjenner noen som elsker Jennie Sofie, kan dette være en bra gave. Om ikke: ingen god idé.