Clean Bandit: Over før en rekker å fullføre gjespet

Blunk og du mister en konsert du verken vil eller kommer til å huske.

Clean Bandit hadde en vanskelig jobb å gjøre før de engang har begynt. Det er et meget varmt publikum som tørster etter mer den engelske gruppa møter litt over halv seks på lørdag. Dette både på grunn av sola og det svette dansegulvet Undergrunn, Ballinciaga og Bulmboys allerede har fyrt i gang. I tillegg er det å følge Astrid S på hjemmebane store sko å fylle.

Det musikalske ensemblet har gjort grei suksess med opptil flere låter på topplistene i Storbrittania, i tillegg til samarbeid med artister som Jess Glynne, Sean Paul, Zara Larsson og Lizzo. Etter Becky Hills kansellering rett før helga var det overraskende at Festningen klarte å luke dem til seg på så kort varsel, og for mange var de nok større enn Becky Hill til å begynne med. Likevel forstår en raskt inn i konserten at Festningen like gjerne kunne spart seg pengene og holdt opprommet etter Becky Hill åpent med vanlig bakgrunnsmusikk fra høyttalerne eller kjørt Undergrunn en gang til, for her var det virkelig lite å hente.

Den snevre mengden foran scenen blir underholdt av populære låter som «Rather be», «Rockabye» og «Symphony», men på fyllåtene imellom brer publikumspraten seg utover og det er tydelig at folk gir litt faen i at det faktisk foregår en konsert foran dem. Det skal sies at gjesteartisten gjør en grei jobb og både hun og Clean Bandit selv har energi, men noe mye mer utover et «Trondheim, hvordan går det med dere» i ny og ned får vi ikke.

Før en rekker å fullføre gjespet mens en sjekker klokka på telefonen over hvor lang tid det er igjen, går plutselig scenen i svart. Publikum blir stående som en liten saueflokk med store spørsmålstegn i øynene, da det ikke kommer en «takk for oss» eller særlig med outro, og det er etter maks fem-seks låter. Det var vel alt de rakk å pakke med seg i kofferten på to dagers varsel. Etter litt fundering på om en skal orke å stille seg i matkø eller sette seg ned med en pils i gressbakken og nyte det siste av sola, er vi nok alle enige om at dette var en konsert som gikk litt i glemmeboka før den i det hele tatt var over.