Lars Vaular: En legende i spillet som fortjener mer respekt

Et suverent show av Vaular fortjener mye mer enn Festningen har å tilby.

Fra øyeblikket Lars Vaular entrer scenen med «Bergen, Bergen» er det klart at det er en legende vi har med å gjøre. Bergenseren har siden 2009 vært i grenselandet mellom kunstnerisk og dyp artist med samfunnskritikk i låtene sine, og ren festmusiker som må ha «solbriller på». Han er kjent for sine suverene live-show og selv om en kanskje skulle tro at han snart går litt lei av regla, holder han fortsatt like godt koken nå som for ti år siden, om ikke enda bedre.

Med kveldens, om ikke også helgas, desidert beste lydbilde er det deilig å kjenne bassen langt ned i brystet, og det er umulig å ikke rikke på dansefoten når Vaular spør oss om vi er «Våken». Det var Undergrunn som sa de skulle lage jordskjelv-faktor på Festningen, slik Karpe gjorde i 2019, men jaggu meg rister bakken godt her oppe på gressplena også under Vaular.

Den 37-år gamle rapperen tilfredsstiller den dedikerte fanskaren sin med både gammelt gull som «Rett opp og ned», «Ninja», «Stripar» og «Solbriller på», paret med nyere slagere fra albumet Flere Steder Alltid fra 2019, inkludert hitlåta «Kroppsspråk». Det er en setliste og oppbygging av konserten som skriker perfeksjon og som kun en etablert artist som kan sine saker er i stand til å koke sammen. Da er det bare synd at publikummet på Festningen ikke er i stand til å gi Vaular respekten han fortjener.

Selv om Vaular, bandet og hypemannen hans gjør en solid jobb og gang på gang luker tak i det berusede publikummet og får dem med seg, er det tydelig at flere er mer opptatt av å sjekke opp tinder-daten sin eller ta bilder til Instagram med gjengen enn å faktisk følge med på konserten. Jeg er fortsatt sterkt for at om en lager et godt nok show burde en klare å få med seg selv den mest uinteresserte publikummer, men et sted går grensa. Det er rett og slett et respektløst publikum, bortsett fra de dedikerte få som prøver å nyte konserten oppi pratinga til sidemannen.

Det som lett kunne blitt et sterkt konsertminne fra en legende i spillet får en litt bitter ettersmak, og det er tydelig at Festningen ut av respekt for seriøse artister bør holde seg til festmusikk-bookinger da gode konserter krever en bedre plattform enn det de har å tilby.