Ta en bonski og åtte shots for russetidens legender

Festføde for et drita publikum med underholdningsverdi for en to-åring.

Ordet «broiler» vil si en hurtigvoksende kylling som er industrielt fremavlet for kjøttets skyld. I tillegg til at musikken deres på godt norsk «steker», er det en god analogi på den hurtigvoksende DJ- og produsentduoen fremavlet av et desperat behov for ny festmusikk å drikke seg drita til en lørdagskveld. De to kompisene fra Drammen tok Norge med storm i 2012 med landeplagen «Afterski», og har siden den gang servert det norske folk festlåter å drikke «øl, øl, øl» til. Noe de også serverer ikveld.

Et spent og danseklart publikum er nå ferdige med vorset og klare for nattklubben foran hovedscenen kvart på ti. Det er sild i tønne stemning og så fort «BROILER» lyser opp på storskjermen brer jubelen seg utover Festningenparken og vi er igang. DJ-duoen sparer ikke på kruttet og kjører igang med teaser-versjoner av deres mest kjente låter; «Money», «Afterski», «Vannski» og «Bonnski». «Her skal vi feire med konfetti, pyro og faenskap» roper Mikkel Buxrud Christiansen ut til publikums store glede. Til og med jeg, med lite øl i blodet og slitne ben, kan anerkjenne at dette er en real fest. Men har en et litt større oppmerksomhetsspenn enn en to-åring, stiller en rundt halveis inn i konserten et par spørsmålstegn; Har Broiler virkelig ikke mer enn dette å by på?

Pyro, fyrverkeri, konfetti og lysende dansere med røykkanoner virker å distrahere publikum vekk fra det faktum at Broiler kjører sitt lille arsenal så og si på repeat. Mot slutten av kvelden da duoen proklamerer at de nå skal kjøre igang med et par gamle låter til høy jubel viser distraksjonene seg å ha funket, da folket ser ut til å ha glemt at vi allerede har tatt en bonski tre eller fire ganger fra før av.

Det skal derimot sies at ingen klager på det. Broiler serverer nemlig nettopp det publikummet på Festningen krever: pyro og konfettikanoner å måpe til, et epilepsi-anfall av et lysshow, fyrverkeri å kunne poste på instagram og låter en faktisk kan synge allsang og danse til. En må bare ta en Broiler-konsert for det det er og legge anmelderlua litt på hylla rett og slett.

Innimellom landeplagene kjører duoen DJ-sett med remix av andres låter som «Pump it» av Black Eyed Peas, «Candy Shop» av 50 Cent og «Shots» av Imagine Dragons, også til publikums store glede. En Broiler konsert er rett og slett ekvivalenten til innsiden av en russebuss i mai. Akkurat det en kanskje hadde forventet og ønsket av duoen. Etter et siste throwback til Mjøndalen og storslagent fyverkeri takker duoen for seg, og et svett festivalpublikum beveger seg ned mot byen for å fortsette festen.