Kammermusikkfestivalen
Fem'tastisk på Ringve
Slik Kamfest beskriver arrangementet, handler det om fem kvinner som er fantastiske.
Disse kvinnene er altså fire komponister og vår konferansier Marianne Meløy. Meløy gikk rett på og fortalte om språket som oppstår mellom mor og barn – dets musikalitet. Hun ledet introduksjonen videre inn på den første opptredenen, fremføringen av «Klavertrio i d-moll, op. 11» av Fanny Mendelssohn. En tragisk melodisk affære med et vakkert romantisk uttrykk.
Meløy introduserte deretter festivalkomponisten Jessie Montgomery. Hun ventet på å få sin «Duo for fiolin og cello» fremført – et samspill som skulle imitere vennskapet mellom to kvinner. Teknikkene med elegant pizzicato, lange legatoer som virket gøyale, brå overganger og repeterende mønstre i et vakkert, men ikke totalt tonalt tonespråk, var helt fabelaktig.
Av norske komponister ble Synne Skouen valgt. Hennes satser stammer både fra film og teater. Sopranen Hege Høisæther introduserte først den korte, grublende «Ordløs». Etterpå ble «Det bittelille lyset» fremført, akkompagnert av klimpring fra Daniel Dastoor på fiolin. Stykket er en rungende tragisk melodi som Høisæther fremførte helt utsøkt. Til slutt ble vi servert den atonale «Memento Malin». Denne arien handler om familieforhold rundt et barn med autisme. Pianoklangene fra Godwin Friesen og den desperate syngingen fra Høisæther er kald som is, og gjør at hårene i nakkepartiet reiser seg i desperasjon.
Avslutningen var dessverre kjedelig med «Nonett i Ess-dur, op. 38» til tross for Louise Farrencs interessante historie. Likevel, takk for en fin konsert.
Les mer fra Kammermusikkfestivalen: 100% nærmere en engasjerende komponist