Festivalanmeldelse

Fredag på Knausfestivalen 2023

Dag to av Knausfestivalen fortsatte med høyt tempo og god bass

Gangar: eksplosivt og livlig

Det oslobaserte folkrock-bandets energi og selvtillit var på topp fra første sekund da de åpnet for et stappfullt Knaus fredag kveld. Bandet spilte en humoristisk blanding av hard rock og folkemusikk som umiddelbart sjarmerte og dro med seg publikum.. Jeg forventet ikke å se både folkedans og headbange til samme låt, men det fikk jeg se samtlige ganger.

Gangar sin eklektiske stil og hopping mellom sjangere holdt energien høy gjennom hele konserten, noe som var nødvendig ettersom bandet hovedsakelig bare spilte instrumentale låter uten vokal. De var på sitt sterkeste de de brøt opp metall og hardrocken med plutselige hardingfelesoloer og tuba. Som publikummer ønsket jeg enda mer av dette for å bryte opp monotonien av de lengre instrumentale låtene.

Humøret, energien og livligheten til Gangar var smittsom og publikum ble med på alle de rare veien musikken tok oss. Mot slutten av konserten skrudde Gangar opp intensiteten i låtene og snart stod hele publikummet og headbanget med bandet, meg selv inkludert.

Skov: solid Oslo-rock

Med en gang Skov begynte å spille, var det kjent for publikum. Bandets stil tar sterk inspirasjon fra store norske rockeband som deLillos, DumDum Boys og Jokke, noe som er en treffsikker modell for å få publikummet med.

Skov var utrolig selvsikre på scenen med karakteristiske vokalister med en noe glatt fremtoning. Det virket som de ville bevise at de kunne spille disse karakterene uten å gjøre det kleint, noe jeg mener de klarte bedre og bedre utover konserten. Publikumet var i alle fall mer og mer med etter hvert som konserten gikk.

Den selvsikre fremtoningen reflekteres imidlertid ikke alltid i låtene, som kan bli noe slappe i forhold. Bandet spilte en rekke avslappende og glatte låter, noe som tidvis bikket over til å bli kjedelig. Men før kjedsomheten sank inn, brøt de det opp med noen hardere rockelåter som vekket publikummet. Skov avsluttet sterkt med en intens låt og fikk publikummet med på en moshpit, noe som ikke er lett på lille Knaus.

Køber: hvordan er dette gratis?

Kveldens mest kjente artist var Køber, som åpnet sterkt med deilig referanserik jazz-rap til et fullstappet Knaus. Tross noe svak lydmiksing på melodien, var publikummet med fra starten, og Køber utstrålte en energi som viste at han visste at publikum var der for å se han. Jeg husker da Køber spilte på Knausfestivalen 2022 til et halvparten så stort publikum. Det fulle konsertlokalet i går og erfaringen Køber har fått siden sist, var tydelig i både fremtoning og fremførelsen.

Konserten fortsatte sterkt med noen kjente og noen nye låter. Energien i publikummet var høy og samtlige rappet med på de mest kjente refrengene. DJ Mikke Flus kom inn med deilig synging på refrengene, og midt i konserten trakk de ut MC Magnus for et par låter.

Låtvalgene varierte i tempo, volum og stil, noe som holdt konserten interessant til siste minutt.. Det var så mye selvtillit, humor og kulhet i fremføringen at det er umulig å ikke bli overbevist. Da siste låt var ferdig ble man stående å tenke: «hvordan var dette gratis?»