LÉON - Apart

Dynamisk, sårbart og modent: Apart svarer til forventningene og må sies å være blant de beste pop-albumene som slippes i år.

Det er ofte, spesielt med dagens streaming-platformer, at man ser artister som i en liten eksplosjon plutselig dukker opp i en musikkscene, og som på kort tid opparbeider seg en stor popularitet. Slike artister føler da et visst press om å følge opp den gode starten deres. Stockholmbaserte LÉON, eller Lotta Lindholm, er en slik artist. Etter at hun slapp sin første EP i 2015 og sitt suksessfulle debutalbum i fjor, er det forventninger om hvorvidt hun klarer å følge opp suksessen med sitt andre album, Apart. Det gjør hun, på elegant vis.

Elegansen LÉON viser på Apart kommer i stor grad av et musikalsk tilskudd. På flere låter trekker hun inspirasjon fra barokkpop, og legger til fyldige strengseksjoner og korvokaler. Resultatet er at låter som «And It Breaks My Heart» og «Seventeen» får et ekstra element, som ikke bare gjør låtene mer spennende å høre på, men også større og glitrende. Med denne videreutviklingen fra sitt debutalbum konstruerer hun en enkel, men elegant stil. Den er nostalgisk og himmelsk, og viser en modenhet musikalsk, et bevis på at hun vokser inn i rollen sin som artist.

Hun trekker seg i blant tilbake også, hvor barokkstilen byttes ut med folk og enkel instrumentering. Her er det veldig lite å utsette noe på. Om det er den klassiske pianoballaden, som på låta «Apart», eller akustisk folk-pop som på «Head And Heart On Fire», så er de like fullt solide og gir oss et pusterom mellom de større og mer svulstige låtene. Albumet føles dynamisk, hvor vekslingen mellom de låtene som er orkestrerte og tettpakkede kontra de som er tilbaketrukne og sårbare gjør at det flyter meget godt fra start til slutt.

LÉON viser oss en moden og utviklet popartist som på dette tidspunktet har et selvsikkert lydbilde. På Apart er dette reflektert gjennom musikken, ved å skape en balanse mellom det ekstravagante og ordinære, som hele tiden avløser hverandre for ikke å slite ut lytteren. Alt ved albumet føles trygt og sikkert. LÉON virker å ha hatt en tydelig plan bak albumet når det ble skrevet, som bærer frukter når det er så helhetlig og behagelig å høre på som det er. Apart svarer til forventningene som et dynamisk og modent pop-album, blant de beste sluppet i 2020. S