SIlja Sol overbeviste alle på Trondheim Callings første dag.

Topp «Stemning»

Silja Sol viser seg fra sin mest punkete side, med stor suksess.

I fjor slapp Silja Sol sitt debutalbum På Hjertet, et album som fortjente mer oppmerksomhet enn det fikk. Forhåpentligvis vil hennes opptreden under Trondheim Calling bidra til at hun får flere spillejobber i byen vår. I år som i fjor var det Café Løkka som var åpningsstedet for bransjefesten, hvor både kjente og ukjente artister får vist seg fram. Mats Wawa var først ute, og en time senere stod Silja Sol på scenen. Dessverre er Café Løkka et lite lokale, og det dannet seg en kø med mennesker utenfor som alle ville få med seg bergensartisten, men som til slutt måtte gi opp.

Med en glinsende rød gitar står Silja Sol på scenen og framfører andresporet «Tid» fra debutskiva. Det er en behagelig låt som med det samme fanger publikums oppmerksomhet. Lyden av Sol og resten av bandet flommer over det knøttlille lokalet. Hun fortsetter med «Galen», tempoet øker. Tekstene hennes er ærlige og hverdagslige, litt som Kaja Gunnufsens låter. Forskjellen mellom dem er likevel at Sol er mer rocka.

I samme rekkefølge som På Hjertet følger «Stemning», for øyeblikket hennes mest populære låt på Spotify. «E det nokke stemning her? Kordan e stemningen her?» synger hun til publikum, og det er ingen tvil om at stemningen var svært god. Avslappet, men god. Bandet sløser ikke med den lille tiden de har fått til å framføre, og haster videre til neste låt. Publikum klapper fornøyd.

Silja Sol får virkelig vist fram sin mer punkete side med «Monstre», en energisk låt som hun hopper og spretter til på den lille scenen, heller ikke de frammøtte klarer å stå helt i ro. Hun har en naturlig innlevelse, og vi har full tillitt til henne som artist. Endelig presenterer Silja Sol seg selv, ulovlig sent, men vi tilgir henne på grunn av den korte spilletiden de har blitt tildelt.

Siste låt ut er «Noe», resten av bandet trekker seg litt tilbake og lar vokalisten klimpre forsiktig på sin egen gitar. Helt til låta skifter takt. Sol legger fra seg gitaren, og tar tak i mikrofonen med begge hendene mens hun danser med den som en ekte rockestjerne. Silja Sol gir alt til siste slutt. Vi håper hun kommer tilbake snart, for dette var en sjeldent gøy og bunnsolid konsert.