Verdens mest joviale Oscarutdeling

Samme helg som de store stjernene møttes til selvforherligelse i Hollywood ønsket Realfagsrevyen å gjøre stas på mer skjulte helter i sin egen Åsskarutdeling.

Volvox & Alkymisten, linjeforeningen for biologi, kjemi og bioteknologi og Delta, som representerer matematiske fag og fysikk, gikk i 2019 sammen for å lage revy. Etter to avlysninger på rad kort tid før premiere, med masse materiale verden aldri kommer til å få se, kunne Realfagsrevyen endelig invitere til sin første oppsetning.

Realfagsrevyen er ikke NTNU-revyen med det største apparatet. Mens en del linjeforeningsrevyer har blitt polerte og nærmest profesjonelle oppsetninger, holder Realfagsrevyen seg til en mer jovial og uhøytidelig stil. Det er tydelig i mange ledd: både gjennom hvor lite informasjon det er å finne om revyen på nett, et tynt programhefte som bare inneholder det nødvendigste av informasjon, lite bruk av lysshow og sparsomt med rekvisitter og kostymer.

TIDLØS DATING: Med appen Tidner kan man matche med folk fra hele verdenshistorien, som for eksempel Cleopatra.

Det revyen mangler i pomp og prakt tar de imidlertid igjen med sjarm og velskrevne, samt godt utførte sketsjer. Realfagsrevyen skjønner godt at de ikke er UKA og at de ikke befinner seg i storsalen, men omfavner rollen som linjeforeningsrevy. Dokøen i pausen går rett inn i backstage, der man på kostyme- og sminkerommet møter skuespillerne som blir møtt av entusiastiske studiekamerater. Det er liten avstand fra publikum til det som skjer på scenen, både i fysisk forstand på den intime scenen som Trykkeriet scene er, og billedlig, i form av at den fjerde veggen nærmest er ikke-eksisterende. Publikummere roper ting mot scenen og får svar fra kvikke skuespillere som klarer å spille publikum inn i manus. Skuespillerne bruker publikum aktivt, for eksempel ved å vitse om responsen de gir.

LEGER UTEN GRENSER: De to obdusørene klarer ikke å dy seg når liket nylig har vært på grøtmandag i Hangaren.

Publikum er så samstemte og involverte i det som skjer på scenen at jeg i etterkant av revyen må kontakte en venninne på innsiden for å få litt intel om det er internt eller om jeg selv bare er blåst. Det viser seg å være en kombinasjon av kjente sanger i linjeforeningen, interne vitser for dem som har vært med på revyen og Tiktok-referanser som antakeligvis bare jeg ikke forsto.

GOD MATCH: Realfagsrevyen kårer sitt eget linjesamarbeid til beste linjeforeningsflørt.

Tittelen for revyen er Åsskar, som viser seg å være Realfagsrevyens versjon av samme helgs Oscarutdeling. Temaet går igjen gjennom hele revyen ved at flere av sketsjene er utdeling av diverse priser, som for eksempel nisjeste nisjeparti, beste møtekjeks, skumleste terrororganisasjon på NTNU (Booking Haram som booker alle grupperom) og beste linjeforeningsflørt (Volvox & Alkymisten og Delta såklart).

Styrken til Realfagsrevyen ligger ikke i prangende fellesnumre med storslått sang og dans, men heller i velskrevne, originale sketsjer, fremført av skuespillere med god humoristisk timing. Noen sketsjer virker tilsynelatende kjente og forutsigbare i starten, men dras så langt at det blir både sært, overraskende og gøy. Et eksempel er sketsjen 2-faktorautentisering der en student skal logge seg inn på Blackboard fem minutter før innleveringsfrist. Man skjønner raskt at det kommer til å by på problemer, men ikke at 2-faktorautentiseringen skal utvikle seg til en 10-faktorautentiseringsbot som kommer ut på scenen og holder en krevende opptaksprøve for studenten.

Samtidig skjer dessverre også det motsatte, nemlig at det som virker som en original og lovende sketsj ender med et billig poeng. I sketsjen big dikt energy er det to adelsmenn som konkurrerer om å målbinde en fager møy. De overgår hverandre gang på gang i status og evner, fram til jenta heller stikker av med de kvinnelige tjenerne, og mennene må gå over til å konkurrere om å være mest liberal. Når de ikke kommer til noen konklusjon, ender de med å gjøre opp ved å sammenlikne størrelsen på en kroppsdel. Du kan sikkert tenke deg hvilken.

Realfagsrevyen sender noen satiriske stikk til studentdemokratiet og NTNUs tilbud av psykisk helsehjelp. I sketsjen Studentdemokrati kaller Studenttinget inn til valg gjennom interne kommunikasjonskanaler, og valget holdes som en stollek for de fire oppmøtte som må kjempe om en plass på de like mange stolene som er satt ut. For dette vinner Studenttinget revyens Åsskar for beste runkering. I sketsjen Helsebror irriterer NTNUs første helsebror seg over plagsomme studenter, hvor rektor anbefaler å senke tempoet slik at ventelistene blir så lange at studentenes problemer har løst seg innen de får time.

BESTE SKETSJ: Darwin og Pytagoras som forsøker å overbevise den andre om sin egen overlegenhet.

Revyens høydepunkt er en tydelig Epic rap battles of history-inspirert sketsj, der Darwin og Pytagoras møtes til duell for å avgjøre hvem som har gitt det største bidraget til verdenshistorien. Det er både gøy og fengende og veldig godt fremført av de to skuespillerne.

Det er i slike øyeblikk Realfagsrevyen er på sitt beste, når det er noen få skuespillere på en nedstrippet scene, skuespillernes fremførelse og en morsom tekst står i sentrum og Jo Petter får svar når han roper at han elsker skuespillerne på scenen.