Ashnikko - DEMIDEVIL

Internett-prinsessen Ashnikko viser potensiale på sin første fullengder.

Publisert

Siden gjennombruddet i 2018 har Ashnikko markert seg som en av «TikTok-musikkens» frontfigurer. Artisten kombinerer en iøynefallende visuell profil med en imponerende evne til å sjonglere sjangre, med gjennomgående utfordrende og uredde tekster. På debutalbumet DEMIDEVIL er hun, etter flere utsettelser, endelig klar til å demonstrere hvordan hun takler steget opp til langformatet.

Mixtapen innledes av hitlåten «Daisy». Teksten er skrevet fra ståstedet til Daisy, en dominatrix som bruker fritiden sin på å renske gatene for voldtektsmenn. Teksten er aggressiv og usedvanlig direkte, et trekk som går igjen på albumet som en helhet. Et av albumets andre gjengangere, plasskrevende og dunkende trap-trommer, er også tilstede på låten. Den feministiske og dominerende tonen er satt.

Foruten et klart kvinneoppløftende budskap bærer også skiven et tydelig preg av «Tumblr pop»-inspirasjon. Dette kan vi for eksempel høre på andrelåten «Toxic». Ungdomsfølelsene intensiveres på «L8r Boi», en moderne tvist på Avril Lavignes klassiker hvor handlingen er snudd på hodet.

DEMIDEVIL leverer også rikelig med fengende øyeblikk. Grimes-gjestede «Cry» faller utvilsomt inn under denne kategorien. Låten, som handler om utroskap og tillitsbrudd, fikk meg til å synge med på refrenget flere ganger enn det jeg liker å innrømme. Lydbildet henter tydelig inspirasjon fra rapcore og øvrig knusemusikk, og skiller seg ut fra resten av platen ved hjelp av en sterkt forvrengt og oktavhoppende synthlead. «Deal With It», en Kelis-samplet bruddlåt om selvstendighet og det å bevege seg videre, skilter også med et oppløftende og energisk refreng og runde synth plucks som vekker Rihanna-assosiasjoner.

Tross mange sterke momenter har riktignok skiven sine mangler. Et eksempel er «Slumber Party», som med en noe slitsom beat og bevisst falske vokalisering ender opp som et av platens bunnpunkt. I samme gate faller også «Little Boy», en låt som gjør et helhjertet forsøk på å ta livet av mannssjåvinismen, men som også presterer å ta livet av lytteren i samme slengen.

Likevel er DEMIDEVIL alt i alt et sterkt førsteprosjekt. Instrumentalene er nyskapende, tematikken er relevant og engasjerende, og helhetsinntrykket er veldig tidsriktig. Kan anbefales til alle som søker utvetydig og sinna e-girl pop.

LES FLERE ANMELDELSER PÅ UNDERDUSKEN.NO: