Albumanmeldelse:

Dominic Fike - What Could Possibly Go Wrong?

Fike fortsetter å bane veien til toppen av bransjen med et knallsterkt debut-album.

Det var en budrunde blant de største plateselskapene i verden som virkelig satte karrieren til Dom i gang, hvor Columbia gikk seirende ut med en pris på hele 4 millioner dollar. 31. juli slapp han sitt etterlengtede debutalbum What Could Possibly Go Wrong?, et sterkt og variert album.

Etter at smash-hiten «3 Nights» gikk platina både i USA og England var Dominics plass i bransjen skrevet i stein. Det har en finurlig, men original, kombinasjon av rock, pop og hip-hop i seg. Dette medfører autentisitet og en helt egen følelse. Derimot kan overgangen fra det ene lydbildet til det andre tidvis oppfattes som lite sømløst, og en klar og tydelig rød tråd mangler. Til tross for dette blir utallige dansbare melodier og smarte rytmer servert på løpende bånd, og låter som «Joe Blazey» og «Superstar Sh*t» utmerker seg. Han har funnet sin signatursound for albumet, gritty gitarriff med store perkusjoner, noe som fungerer godt over Fike sin vokal.

Albumet i seg selv er preget av ungdommelig selvsikkerhet, samme selvsikkerhet som preget hans første EP, Don`t Forget About Me, Demos. Derimot sås det ingen tvil rundt modningen hans, både lyrisk og musikalsk. En ydmykhet som vi tidligere ikke har sett, noe som kan komme fra både fengselsbesøk og vanskelige tider. I låta «Florida» adresseres dette med linjen «I done took an L on every corner like a swastika».

Dominic Fike følger få etablerte regler når det kommer til dagens populærmusikk, og hans evne til å skille seg ut er hans nisje, på godt og vondt. Albumet har et tydelig særpreg, og da dagens populærmusikk i stor grad er lik, trenger disse positive avvikene tid til å fordøyes. På noen måter er det sammenlignbart med Frank Oceans særpreg, en artist som transcenderer sjanger på mange måter, og blir sin egen. Dominic er dog ikke der, enda, men du vil likevel få 34 fine minutter som minner deg på hvor deilig hørsel er.