Gerald Ofori - Ultraviolet

Gerald Ofori hevder sitt eierskap til en ny bevegelse i en sjanger han selv er med på å forme.

Gerald er en visjonær, og mener noe mer med dette prosjektet utover dets seks låter. Han viser til en enestående kontroll over eget uttrykk som setter eksempler for andre artister. EPens bakside er strødd med enten hans eget navn, eller hans alias Gideon White, på alt fra produksjon til art direction.

En viktig del av prosjektet som ikke er mulig å høre er tilknytningen til hjembyen Trondheim, hvor EPen er spilt inn. Herfra stammer blant annet det kreative kollektivet VNMS, som Gerald er en stor del av, sammen med Bulmboy$, Andreas Malvik og Lasse Amundsen. Det lokale plateselskapet Attack Music huser både Gerald Ofori og broren hans King George VIII, som stadig utvider utsiktene til Geralds internasjonale uttrykk. Til sist er det verdt å nevne det lange samarbeidet med den visuelle kunstneren og fotografen Kristine Wathne, og hennes store bidrag til det visuelle uttrykket til dette prosjektet. Sammen utgjør disse en mye større helhet enn hva en kan oppleve om man bare lytter på plata.

Inspirert av ny alternativ R&B, trap og hiphop, viser Gerald kyndig fram essensen av sin stil på den første låta «Infrared». Her får lyddesignet virkelig skinne i fin harmoni med tekster om kjente temaer som tapt kjærlighet, rus og ensomhet. Låten viser vei inn i det unike universet du skal få gleden av å leve i de neste 18 minuttene.

Videre i EPen hører vi hans utvidede bredde. Gerald leker seg i drømmende lydlandskap som egner seg best i mørke rom fylt med fremmede, som på låten «Equal» med R&B kollega Ousu Leigh. Geralds hit-potensiale og feelgood-stemning kommer virkelig frem i de storslåtte produksjonene «Lover» og «Self Love» med rapperen 451 og sanger Kristin Husøy. Det absolutte høydepunktet på EPen kommer fra den svevende og trollbindende vokalen på «Numb» som støttes kraftig opp av den dempede beaten dekket av melodisk flimmer og spennende perkusjon.

Ultraviolet viser Gerald Ofori sin evne til å skape et helhetlig og storslagent verk som er ulikt mange andre. Å høre på dette albumet føles som å ta del i en større bevegelse som bare er i startfasen.