Kappekoff – Turning Points

Det er gøy å lytte til norsk disko, og Kappekoffs kreative evne til å slå sammen et variert lydbilde inn i de ulike sporene på plata gjør forskjellen.

Turning Points er Kappekoffs første soloalbum etter at duoen ble til én. Nå er det Oslo-baserte Magnus Falkenberg som er å finne bak navnet Kappekoff, og han har den siste tiden vært å høre i samarbeid med artister som Myra og Linni.

Introlåta «Oliver» gir et godt frampek på hvilke sound Kappekoff gir oss i hans nye plate. Musikken hans gir assosiasjoner til den elektroniske diskoen vi har hørt hos Lindstrøm og Todd Terje, men skiller seg på Turning Points seg med en god dose tropiske vibber. Det hører vi blant annet i låta «Lanterner» med bergenseren Linni på rap. Det er spesielt gøy å høre Linnis gjenkjennelige raske rap i et mer poporientert lydbilde.

På fire av låtene på albumet samarbeider Kappekoff med norske Busch, som bidrar med vokal. Det faktum at tekst og vokal i det hele tatt er med på disse låtene gir et kommersielt uttrykk som kunne vært unngått. Synthen og produksjonen generelt er veldig god, og kunne enkelt båret disse låtene alene. «Trust The Fate» havner innenfor en barnslig vibe med sin simple og muntre sangtekst, som nesten kunne passet seg bedre inn i et barne-TV-program. Dessverre forsvinner Kristoffer Eikrems trompet i mengden.

Det som derimot skiller seg som et høydepunkt på Turning Points er låta «Hasta La Vista» med stjerneskuddet Myra. Det slår sammen den sassy og lekne rappen Myra glimrer med, sammen med en funky og elektronisk produksjon som kler hverandre hjertelig godt. I likhet med låta med Linni, gir Kappekoffs egne uttrykk i disse to låtene det lille ekstra som løfter låtene betydelig.

At Kappekoff klarer å bære musikken sin helt fint alene kommer spesielt fram på låta «Pressure», som er eneste spor på plata uten vokal. Låta forteller nærmest en historie gjennom lydsporet som gjør den veldig underholdende å lytte til og samtidig drømme seg vekk i. Raske og funky beats er svært velkomne, og Turning Points gjør det ekstra vondt at vi ikke kan samle en stor vennegjeng for å danse sammen.

Flere musikkanmeldelser fra UD:

Dagny - Strangers / Lovers || Valkyrien Allstars - slutte og byne || IDLES — Ultra Mono ||