Seeb - Sad in Scandinavia (part 1)

Sad in Scandinavia (part 1) er et kort album som leverer dansbare låter, gode vibber og en stemning som får deg til å lengte etter mer.

Til tross for å være et kort album med bare fem låter og to club-edits, er Sad in Scandinavia (Part 1) med sine 23 minutter et album som viser at Seeb har kommet langt siden remiksen av «I Took a Pill in Ibiza», som ledet gruppa inn i rampelyset for fire år siden. Den norske EDM-gruppa har sammen med flere flotte artister, som blant annet Zak Abel, Julie Bergan og Goodboys, skapt et album som det er vanskelig å ikke få lyst til å danse til. Fra tittellåta «Sad in Scandinavia», til de deilige lave synth-bass tonene i refrenget på «Unfamiliar» og alt imellom, får en det meste en ønsker av gode EDM-låter. Her får man kvalitet før kvantitet, så det holder.

Albumet starter sterkt med den drivende låta «Sad in Scandinavia», som setter tonen for hele albumet med en drivende beat som får rockefoten til å gå med en gang. Til tross for en tekst som er noe trist, som navnet tilsier, er det en stemningsfull låt full av nydelig synth som virkelig får én til å ønske å bevege på seg. «Unfamiliar» er også en låt som setter spor. Den starter mer nede og jobber seg opp mot refrenget med den deilige bass-synthen som driver det hele sammen med den utrolige fengende teksten. En kan se for seg disse to bli spilt på flere dansegulv framover de neste årene, spesielt med tanke på at disse to låtene også har sine egne club-edits på albumet. Enkelt sagt er dette bare enda mer dansbare og klubb-vennlige versjoner av de originale. Et flott tilskudd til albumet, da det gir deg både to nye låter til bussturen hjem fra skolen og til vorset fredag kveld.

«Why Change» tar albumet i en ny retning, og som siste låt før club-edit versjonene av de to første låtene, er det en deilig avslutning på albumet. I stedet for en drivende beat og dunkene synth-linjer, får vi en låt som går ned i stemningen med akustisk gitar og roligere synther. Søt og fin tekst som formidles på en god måte skaper en helt ny stemning fra tidligere i albumet, men den er høyst velkommen. En fin avslutning på et album som etterlater et ønske om mer.

Seeb har kommet med et album fullt av gode låter en kan se for seg flere vil danse til i en lang stund framover. Med gode artister og fengende rytmer, er det et album som det er enkelt å høre på og enkelt å like. Nå får én bare vente på part 2.