Gir ATB studenter ufortjente bøter?

Studenter opplever å måtte betale gebyr for å fjerne bøter de ikke skal ha.

Publisert

Facebookgruppen «Meldegruppe billettkontroll i Trondheim» har over 24 000 medlemmer. Her kan man stille spørsmål om billetter og bøter, samt sjekke hvor det er billettkontroll i Trondheim. I gruppen oppfordres det likevel ikke til å reise uten gyldig billett. Det var i denne gruppa at audiologistudenten Maja Kitty Toften kommenterte sin opplevelse med ATB under et innlegg med spørsmål om bot og gebyrer.

Som student i Trondheim får du litt billigere bussbillett i ATB, så lenge du kan vise gyldig studentbevis under kontroll. Hvis ikke kan du risikere bot på 950 kroner, og eventuelt et videre gebyr for å fjerne boten. ATB godtar kun Studentbevis-appen eller semesterkvittering som gyldig studentbevis for studenter i Trondheim. Det informerer ATB om på deres egne nettsider. 

Fikk bot rett utenfor campus

MÅTTE BETALE GEBYR: Studenten Maja Kitty Toften reagerer på at hun måtte betale et gebyr for å fjerne boten.

Maja Kitty Toften studerer audiologi på Tunga campus ved NTNU. I fjor vår fikk hun en bot etter at mobilen gikk tom for strøm. Toften hadde dermed ikke mulighet til å vise Studentbevisappen, og det å vise fysisk student-ID uten semesterkvittering eller gå av ved campus var ikke nok for vekterne.

— Jeg var forberedt på å få en bot siden jeg ikke kunne vise billett, men den fant de ved å søke opp navnet mitt. Likevel fikk jeg bot da de spurte om studentbevis, forteller Toften.

Toften forteller at hun følte at vekterne med vilje gikk inn for å spørre henne om studentbevis, da hun allerede hadde fortalt at hun var gått tom for strøm på mobilen.

LES OGSÅ:   Er det for mye å ATB om en behagelig reise?

— Det jeg reagerer mest på, er at de spurte bare meg om studentbevis, selv om det var mange studenter rundt oss på bussen. Det føltes litt som at det var med vilje, siden de visste jeg ikke hadde strøm. Det føltes veldig unødvendig. Eksamensperioden er stressende nok uten å få enda et ærend man blir nødt til å gjøre innen én uke, sier Toften.

Vektertjenester hos ATB blir utført av Avarn. Administrerende direktør Kjell  Frode Vik i Avarn sier han ikke kjenner til saken, men at det er uheldig om Toftens påstander stemmer. Samtidig gjør han det klart at det er deres ansvar å sjekke at alle gyldig billett når de reiser.

— Vi skal selvfølgelig opptre ordentlig med alle reisende, men vi opererer med et lovverk som sier at man skal ha gyldig billett tilgjengelig. Skal man reise med studentrabatt, skal man vise  studentbevis. Trondheim er en stor studentby, så det regner jeg med at de fleste er kjent med, sier Vik.

Han er også tydelig på at han er sikker på at vekterne hans ikke gikk bevisst på Toften, selv om han ikke er bekjent med nettopp denne saken.

Boten man får for manglende studentbevis, ligger på 950 kroner. Hvis man har gyldig studentbevis, men ikke hadde mulighet til å vise den i øyeblikket, får man beskjed av vekterne om at man kan få den fjernet på kundesenteret i etterkant.

For å fjerne boten må man ned til ATB sitt kundesenter innen én uke og vise boten man har fått av vekterne, gyldig studentbevis og legitimasjon. Man må også betale 150 kroner som gebyr for å ikke ha vist gyldig bevis under kontroll, noe ATB kaller administrasjonsgebyr. ATB skriver på sine nettsider at reisende med studentbillett selv aksepterer risikoen for at Studentbevis-appen ikke fungerer under kontroll og dermed kan få gebyr.

LES OGSÅ:  Fra ATB til tom lommebok

Skal vurdere administrasjonsgebyret

Kommunikasjonsrådgiver Ole-Fredrik Lambertsen i ATB sier at de har forståelse for at mange kan reagere på gebyrene. Administrasjonsgebyret er der for å dekke de administrative kostnadene som oppstår i tilfeller som dette. Han forteller også at de skal vurdere ATB sine rutiner knyttet til administrasjonsgebyret på 150 kroner.

Lambertsen forklarer også at vekterne sin oppgave ikke er å gi ut gebyrer, men å bidra til at så mange som mulig betaler for reisen de tar.

VIL VURDERE GEBYRET: Kommunikasjonsrådgiver for ATB forteller at de vil vurdere administrasjonsgebyret som er satt.

— Kontrollørene veileder kunder og sørger for at vi oppdager feilekspederinger og systemfeil sånn at vi kan rette feilene. Kontrollørene driver i tillegg med forebyggende arbeid opp mot skole og studiesteder. Alt dette er viktig arbeid som bidrar til at alle kunder kan få en så trygg og hyggelig reise som mulig, forteller Lambertsen.

Han forklarer at når man reiser med billettkategori som krever at du viser gyldig rabattbevis i tillegg, som student og honnør, får man gebyr om man ikke får vist rabattbeviset under billettkontroll. Tilleggsgebyret er ment for å dekke kostnaden av jobben for å fjerne boten.

— Selv om dette koster oss i ressursbruk, skal vi likevel ta en vurdering om administrasjonsgebyret, forteller Lambertsen.

Kan man løpe fra vektere?

Ifølge ATB sine nettsider kan ikke vektere holde deg igjen i lengre tid, og en ansatt fra ATB må være til stede. Det skal også være en vurdering om behovet for å holde deg igjen er større enn ulempene det påfører deg. Lambertsen forklarer at det er et unntak der, og det er hvis kontrolløren blir utsatt for kroppskrenkelse. Da kan de, med henvisning til straffelovens paragraf 271, tilbakeholde personer til politiet kommer.

— Det lønner seg å alltid ha gyldig billett. Ha billetten klar før du går om bord, og pass på at du har strøm på mobilen, og at Studentbevis-appen fungerer. Da blir det en effektiv reise for alle, avslutter Lambertsen.

LES OGSÅ:   Derfor er buss nummer 12 alltid sen

Powered by Labrador CMS