Nyhetskommentar

SOS fra snøfast student

Det har gått tre dager, siste knekkebrødet gikk med i morges og bussen er fortsatt to minutter unna.

Publisert Sist oppdatert

Én ting burde være ettertrykkelig klart: Når man bor over 63 grader nord, skal man ikke trenge å skrive en kommentar om at det snør. Likevel virker det umulig for ATB å huske at vann kommer i tre former, og at minst to av disse gjør det vanskelig å kjøre.

Metrobussene må komme fra den flate delen av Belgia, for de klarer knapt å se en bakke før de kneler. Da skal det ikke mer til før Tyholt-stoppet er utilgjengelig enn at en barnehage etterlater seg litt for mye snørr oppe på knausen der.

Selv skryter Tide av at bussenes to-akslingsdrift og gode vintervedlikehold skal gi god fremkommelighet året rundt. Det må være så lenge det ikke snør. Det hjelper ikke å ha firehjulsdrift når du skal dra med deg 36 tonn flesk. Dette til tross for at bussene tydeligvis har dobbelt så stor motorkraft som de som en gang gikk i Bergen – viktig med fortidsformen her. Om de sliter med bakker og vinterføre i Trondheim, må de vel ha hatt glorifiserte flåter i Bergen.

Metrobussene i Trondheims problemer er ikke unike, men det hjelper lite å skryte på seg plass til 142 passasjerer når de ikke funker på forhold som kan vare i fem måneder av gangen. Leddbussene har litt mer hell, men ikke tro at disse kommer seg opp til Tyholt etter snøstorm, de heller.

Vi vet hvordan vi kjører på snø her i Norge; det finnes løsninger.

Det er fullstendig mulig at bussene kjører med piggdekk. Å påstå noe annet vil kreve bevis som er for farlig å anskaffe i fart. Men hvordan ATB velger å angripe snøføret, virker uansett ikke å fungere, piggdekk eller ei. Personlig er jeg vant til å se tunge kjøretøy med kjettinger på vinterføre, særlig på dem som skal takle utfordrende kjøreforhold. Kanskje koster dette for mye, kanskje er det for tidkrevende, men det hadde uansett vært greit å vite hvorfor ATB ikke tar et slikt åpenbart grep. Når en sitter fast uten busstilbud, hjelper det i hvert fall på humøret å vite hvorfor.

LES OGSÅ: Fra ATB til tom lommebok

Kjettinger er ikke vennlige mot asfalten, men siden de bare tas på ved behov, er ikke dette prekært. Dessuten, helt ærlig, måneroveren har nok bedre kjøreforhold over stillhetens hav enn noen av bussene har på vei ut av sentrum.

ATB kan ikke fortsette å nynne på Eidsvåg og håpe på skyfri himmel og en problemfri time – skal prisen opp, må påliteligheten det samme. Når bussen er 23 minutter forsinket fordi det har blitt startet gruvedrift av snøkrystall utenfor Perleporten, da svir de 555 kronene en må ut med i måneden, ekstra mye.

DEBATTINNLEGG: – Ja, energiomstillingen går for sakte

Skriv til oss:

Ønsker du å ytre deg i Under Dusken?

Send ditt innlegg til debatt@studentmediene.no

Retningslinjer for debattinnlegg finner du her.

Powered by Labrador CMS