Studentene mer innblandet i kollektivtilbudet
Samtidig som ATB øker antall billettkontroller, blir studentorganisasjoner mer innblandet i diskusjoner om fremtidens busstilbud.
Leder av hovedutvalget for transport i Trøndelag fylkeskommune, Kristian Torve, forteller at kollektivtilbudet nå sliter som følge av pandemi og energikrise.
– Jeg skulle ønske at vi kunne innført billigere priser allerede i morgen, men slik som den økonomiske situasjonen er nå, er det vanskelig.
Han har likevel forståelse for at studenter synes billetten er dyr, men er klar på at busstilbudet er avhengig av at de som reiser, kjøper billett.
– Vi har ubetalte regninger på 150 millioner, der førsteprioritet er å finne ut hvordan vi kan dekke dette uten at det går ut over tilbudet.
– Det er mye artigere å bruke penger på studenttilværelsen, men vi finansierer tilbudet med billetter. Til slutt kan det bli et dårligere tilbud for alle.
Torve forteller likevel at ved kjøp at 180-dagersbillett, kan prisen per busstur gå ned til 13 kroner.
LES OGSÅ: ATB setter opp ekstra nattbusser i fadderuka
Blander inn studentene
Selv med høye regninger for kollektivtilbudet fokuserer Torve nå på å blande inn studenter i samtalene om hvordan tilbudet skal bli.
Som svar på daværende Samfundetleder Fredrik Akre sitt innlegg om at busstilbudet var for dyrt, sa Torve at de ville blande inn studenter mer fremover.
Dette har han også gjort. Ifølge Torve er dette første gang studenter for alvor er blitt blandet inn i kollektivtilbudet i Trondheim.
– Vi inviterte ledere av studentorganisasjoner, Biso og Samfundet til møte, sammen med politikere fra alle partiene, forteller han.
Både her og i senere møter har de diskutert hvordan busstilbudet skal bli. Som en følge av møtene ble det blant annet satt opp ekstra nattbuss i fadderperioden.
– Fra vi begynte å snakke om det til det var et ferdig opplegg klart, gikk det ti dager. Dette er et godt bilde på at det hjelper å snakke godt sammen.
Til høsten begynner planleggingen for neste storanbud for buss i Trondheim. Disse planene vil bli iverksatt om sju år.
– Her er det viktig for meg at studentene er representert fra starten av.
LES OGSÅ: Ikke vær en one night friend
Dyrt å snike
I mellomtiden blir det nå flere billettkontroller i Trondheim. Direktør for marked og kommunikasjon Grete Opsal i ATB sier at dette kommer som følge av at ordinære ruter nå settes i gang igjen.
– Det er viktig å si at de aller fleste reiser med gyldig billett, og det er bra, da billettinntektene går direkte tilbake til drift av kollektivtilbudet.
Hun håper likevel at flere kjøper billett til høsten og dermed slippet gebyr på enten 1150 eller 950 kroner.
– Det er ulike holdninger blant befolkningen og noen syns dessverre at det er greit å ikke betale for en tjeneste de bruker på lik linje som de betaler for noe de kjøper i butikken, sier Opsal.
Hun kan også fortelle at det har kommet en ny trend etter en pandemi der mange har reist uten billett.
– Vi ser nå en tilbakegang og antall som reiser uten gyldig billett har gått ned. Dette er svært gledelig og bra for absolutt alle som reiser kollektivt.