Det er flaut å bruke sosial skam

Atb vil heller skammeliggjøre snikende passasjerer, enn å ta et kritisk blikk på eget system.

Publisert Sist oppdatert

Da metro­bussene rullet ut i Trondheim for tre år siden, forsvant kort­leserne man tidligere måtte tæppe hver gang man gikk på bussen. Lignende system på kollektiv­trafikken i Oslo viste at dette lot seg gjøre. Siden da har Atb benyttet seg av ulike taktikker for å unngå sniking, som de kjente og kjære billett­kontrollørene i gule vester og sky­høye bøter.

Den nyeste taktikken ser ut til å være sosial skam. På skjermene rundt om i bussene kan man mellom nyttig informasjon skimte grafikker som forteller deg hvor flaut det er å bli tatt i billettkontroll. Over en spy­grønn bak­grunn står det påminnelser som at «det er flaut å stjele på bussen» eller «det er flaut å betale 1150 kroner i bot».

Jeg har irritert meg (spy)grønn over disse siden de ble rullet ut.

LES OGSÅ: Nå kan du forhåndsstemme på campus

Personlig har jeg vegret meg for å kjøpe halvårskort, og jeg vet at flere andre står nølende, etter at de ble stående med skjegget i postkassa i fjor. Studenter har det siste året levd under den konstante trusselen om digital undervisning og nedstengt campus. Plutselig står man der med et månedskort og intet sted å dra etter en ny smittebølge.

Atb burde heller opp­muntre til å reise med billett gjennom faktisk å tilby student­priser. Slik som det står nå, koster det 80 kroner for tur-retur campus – med mindre du er en av de heldige som har en time­lang forelesning. Da blir det mer fristende å spare seg noen kroner som heller kan gå til en middag.

LES OGSÅ: Behovet for studentboliger øker

Faktum er at, med mindre man kjøper billett for lengre perioder, sparer man lite. Atb sine priser har lite å gjøre med studentrabatter. Hvorfor «Student» står som et alternativ på enkelt­billetter, forstår jeg ikke. Det er ingen forskjell. Dagskort eller ukekort har heller ikke et alternativ – man må helt opp til månedskort.

Hadde bussene faktisk tilbudt student­priser på engangsbillett eller dagspass, tror jeg terskelen hadde vært mye lavere for å reise gyldig. Men det er enklere å skammeliggjøre passasjerene enn å granske sitt eget system.