Studiestart er høysesong for sykkeltyverier
Både private sykler og bysykler forsvinner i disse dager. Syklende studenter har ikke mye til overs for sykkeltyver, men kommer med flere gode tips for å unngå dem.
Rundt 1700 sykler ble meldt stjålet i Trondheim i fjor. Seksjonssjef Erik Stølan i Trøndelag politidistrikt forklarer at de ikke vet hvor stor andel av sykkeltyveriene som blir anmeldt. Han mener forebygging er det viktigste for å få bukt med sykkeltyveriene.
– Det er til en viss grad forebyggende at politiet med jevne mellomrom gjør beslag av stjålne sykler, men det aller viktigste er at alle gjør det de kan for å forhindre at sykkelen blir stjålet. I tillegg oppfordrer vi alle til å anmelde om sykkelen blir stjålet.
Forsikringsselskapet If melder at det er flest sykkeltyverier rett etter sommerferien, og på Gløshaugen er syklende studenter opptatt av å sikre seg mot sykkeltyvene nå rundt studiestart.
– Nå låser jeg sykkelen inn i boden
Henning Hegstad er ute med sin flunkende nye sykkel som han kjøpte for bare én uke siden etter at den forrige ble stjålet i mai.
– Sykkelen ble stjålet fra gårdsplassen der jeg bor på Nardo. Den var låst, men bare i seg selv. Jeg tenkte nok ikke at noen kom til å ta den på den måten, midt i et rolig nabolag med barnefamilier.
Hegstad, som går fjerde året på fysikk og matematikk, forteller at han er blitt mer forsiktig i etterkant.
– Nå låser jeg sykkelen inn i boden. Litt mer tungvint, men jeg tror ikke noen kommer til å ta den der.
Hegstad anmeldte sykkeltyveriet til politiet og meldte fra til forsikringen. Han forteller at han ikke har hørt noe mer fra politiet siden. Han har ikke stor tro på at politiet finner igjen sykkelen hans.
– Jeg tror ikke de pleier å finne noe som helst, dessverre.
Forsikringen ville heller ikke betale noe for sykkelen siden den var rundt ti år gammel.
– Det er jo kjedelig når jeg opprinnelig betalte 6000–7000 for den. Sykkelen var ikke ny, men den var tatt godt vare på.
Kanskje det bare er noen som sliter med låsen?
Vi møter Hegstad sammen med studiekamerat Jacob Lauvanger, som ikke nødvendigvis tror han hadde reagert om han ble vitne til et sykkeltyveri.
– Om man ser noen som står og fikler med en sykkel så er det lett å tenke at det bare er noen som sliter med låsen, sier Lauvanger.
Hegstad tror heller ikke det er så lett å skjønne at det faktisk er et sykkeltyveri man er vitne til.
– Om noen hadde kommet bort med vinkelsliper hadde jeg kanskje vært litt skeptisk, men ellers tror jeg de fleste ville gått videre uten å tenke noe mer over det, sier Hegstad.
Lauvanger forteller at han selv har vært i en situasjon der forbipasserende kunne mistenkt ham for å være sykkeltyv.
– Det var vinterstid og nøkkelen knakk da jeg skulle prøve å låse den opp. Så da måtte jeg jo prøve å bryte den opp. Jeg ble stående der og prøve i over en time, og hadde det ikke vært midt i skogen tror jeg folk kunne lurt på hva jeg holdt på med.
LES OGSÅ: Jobbet uten kontrakt og lønn for NTNU.
Tar alle forholdsregler
Eirik Skage har nettopp startet sitt første år på marinteknikk og har forelesninger både på Gløshaugen og på Moholt. Da er det praktisk med elsykkel. Men siden elsykler er ekstra populært blant sykkeltyver tar Skage alle forholdsregler.
– Jeg låser ut batteriet og tar det med meg. Selve sykkelen låser jeg fast med en solid kjettinglås.
Skage, som tidligere har jobbet på sykkelbutikk, viser også fram GPSsporingen som er gjemt i håndtaket på styret. Så viser han fram tilhørende app på telefonen der han kan se sykkelens nøyaktige posisjon.
– Men selv om man kan finne ut akkurat hvor sykkelen er om den blir stjålet, så er problemet at politiet ikke nødvendigvis gjør noe likevel. De går ikke inn i en leilighet for å hente sykkelen din bare fordi det står i appen din at den er der.
Skage forteller at han har hørt om folk som tar saken i egne hender og drar dit sykkelen er for å hente den selv.
– Det kan jo være litt skummelt, men jeg tror jeg hadde vurdert det selv om min sykkel ble stjålet.
I tillegg til riktig utstyr anbefaler Skage å tenke over hvor man parkerer sykkelen. Gjerne et mindre åpenbart sted der det samtidig er litt folk rundt. I tillegg anbefaler han folk å bruke sykkelskap.
– Bikely har sykkelskap rundt omkring i byen, og med appen kan du reservere sykkelskap på forhånd og stå gratis i inntil fire timer. Etter det koster det også bare ti kroner i timen, og da er jo sykkelen helt trygg. Bikely leverer denne tjenesten på vegne av Trondheim kommune.
Sykkelentusiasten Skage har lite til overs for sykkeltyver.
– Det er kjempeirriterende med folk som stjeler, de ødelegger så mye for alle andre.
Hadde du ringt politiet om du så noen som holdt på å stjele sykler?
– Ja, det tror jeg at jeg hadde gjort. Først ringt politiet, og deretter kanskje gått bort og snakket til dem. Det er jo det jeg håper andre ville gjort om det var min sykkel.
– Verdt å investere i sporingsbrikke
Kompisene Truls Østvedt og August Høidalen studerer første året på elektronisk systemdesign og innovasjon. Begge bruker sykkel, men denne dagen er det bare Høidalen som har med seg sykkelen på Gløshaugen. Vennene kjenner flere som har fått stjålet sykler, og mener det er en del sykkeltyverier nå.
– Det er mer enn man tror, sier Høidalen. De sier de tenker over hvor de parkerer sykkelen. – Det føles nok litt tryggere å låse den fra seg her på campus enn nede i byen. Jeg tror også det kan være lurt å sette sykkelen sammen med andre sykler. Hvis du har en sykkel som skiller seg litt ut, er det mye lettere å se den om den står alene enn om den står sammen med flere, sier Høidalen.
Østvedt er enig i dette og legger til at han tror tiden på døgnet kan ha noe å si.
– Om sykkelen står låst ute noen timer midt på dagen, så tror jeg den er mer trygg enn om man parkerer over natta. Hjemme er jeg heldig og har innendørs sykkelparkering, og det føles mye tryggere å sette den der, sier Østvedt.
Høidalen har en tykk kjettinglås til sykkelen sin og sier han har vurdert å få seg en sporingsbrikke.
– Når sykkelen er litt dyrere så tror jeg det er en veldig god investering, det koster bare et par hundre kroner.
– No risk, no fun!
Noemi Schäfer er på utveksling fra Dresden der hun studerer for å bli maskiningeniør. Hun har kjøpt en bruktsykkel på Finn til bare 200 kroner. Hennes strategi er rett og slett å ha en styggere sykkel som ikke er så attraktiv å stjele.
– Se på disse andre syklene her. Hvorfor skulle noen valgt min?
Selv har hun en billiglås for at ingen bare skal kunne ta den med seg, men hun skjønner hvorfor det kan være lurt med en bedre lås om man har en litt dyrere sykkel.
– Jeg tenker ikke så mye over hvor jeg låser sykkelen, og noen ganger låser jeg den ikke i det hele tatt. No risk, no fun, sier hun og ler.
Schäfer har også et tips hun gjerne vil
dele med andre syklende studenter som
er nye i byen:
– Trondheim sykkelkjøkken! Det er et veldig bra tilbud der jeg fikk hjelp til å fikse ting på sykkelen min. De har alt av utstyr, så det er perfekt om man ikke har verktøy selv.
Bysykler stjeles rett ut av stativene
Det er ikke bare private sykler som stjeles i Trondheim, og Trondheim bysykkel opplever at sykler stjeles rett ut av stativene deres. Håvard Alvarez Herjuan er teamleder for UIP drift AS, avdeling Trondheim bysykkel, som drifter bysykkeltilbudet i byen.
Han forteller at de har rundt 750 sykler fordelt på 65 stasjoner her i byen. De opplever at sykler stjeles rett ut av stativene deres. Mengden tyverier varierer mye gjennom året, og de ser også en topp i tyverier etter sommeren.
– Når det står på som verst, altså særlig nå rundt skolestart, prøver vi å sette inn ekstra ressurser for å håndtere det.
Herjuan forteller at alle syklene er utstyrt med GPS, og at de nesten alltid finner igjen syklene som blir stjålet.
– Hver dag kjøres et skift som leter etter stjålne sykler. Sykler som blir stjålet er som regel borte i omtrent ett døgn.
Han forteller at de til enhver tid kan se hvor alle syklene befinner seg, men at de ikke får varsel om at en sykkel er stjålet med én gang.
– Ungdomsgjenger står bak
Herjuan forteller at de har en klar idé om hvem det er som stjeler syklene.
– Dette er tyverier som i stor grad blir utført av skoleungdommer under 18 år. Det er snakk om ungdomsgjenger som sparker ut sykler fra stativene.
Han forteller videre at de aldri har sett noen andre enn ungdommer som gjør dette, og at de i svært liten grad mistenker at studenter stjeler sykler.
– Hadde det vært studenter så hadde vi nok sett tendenser til at det økte på kveldene, i helgene og i sentrum. Det er det derimot overraskende lite av.
Herjuan forteller at tyveriene i stor grad er begrenset til noen bestemte stasjoner, typisk nær enkelte skoler i byen.
Han sier at de foreløpig ikke har prøvd å stenge noen av de utsatte stasjonene, men at de gjør andre tiltak. Denne sesongen har de testet å kjøre færre sykler til disse stasjonene.
– Vi merket at det ble færre tyverier med én gang vi sluttet å fylle opp de stasjonene.
– Helt utrolig hvor frekke de er
I motsetning til tyveri av vanlige sykler mistenker ikke Herjuan at motivet for å stjele bysykler er å selge dem videre. Syklene forblir i Trondheim og som regel blir de funnet igjen. Ifølge Herjuan viser dette at det ikke ligger et økonomisk motiv bak tyveriene.
– De fleste er i ok stand når vi finner dem, men både sykler og stativer kan få skader under tyveriene. Gjentatte tyverier kan også føre til slitasjeskader som etterhvert må repareres.
Herjuan har ingen god forklaring på hvorfor ungdommene velger å stjele syklene i stedet for å betale 19 kroner for å låne dem.
– Kanskje vil de ha seg en gratis sykkeltur, men jeg tror vel aller mest at de er i en alder der det er gøy å gjøre litt ugagn, til og med hærverk.
Herjuan mener ungdommene bryr seg lite om konsekvensene.
– De er altså så utrolig frekke. Det er helt overraskende hvor lite de bryr seg. Disse 13–14-åringene viser deg bare fingeren og går. Null respekt, de bryr seg ikke i det hele tatt.
Men at det kan få konsekvenser er Herjuan tydelig på:
– Om vi finner ut hvem det er, så anmelder vi og sender faktura for ødelagte sykler. Så ved å ikke betale de 19 kronene for en tur så risikerer man faktisk en faktura på mange tusen kroner om sykkelen blir ødelagt.
Han forteller at dette har skjedd når ungdommer blir tatt på fersk gjerning av politiet eller når det blir tatt bilder og videoer av tyveriene.
LES OGSÅ: Nasjonalt forskningsprosjekt skal bedre studenters psykiske helse.
Bare et tidsspørsmål før den forsvinner
Emil Hafslund Veire har nylig flyttet til Trondheim for å studere datateknologi. Han har så langt ikke tatt i bruk sykkelen sin, og satser foreløpig på å bruke bysykkel gjennom månedsbiletten hos ATB i stedet.
Veire forteller at familien hans har blitt frastjålet syv sykler på syv år. Om han tar i bruk egen sykkel i Trondheim tror han det bare er et tidsspørsmål før også den forsvinner.
– For å være ærlig har jeg liten tro på at sykkelen varer i de fem årene jeg skal studere her. Min erfaring fra Stavanger er at sykkelen kan forsvinne om du låser den ute i bare én natt.
Veire sier han ikke var klar over at også bysykler stjeles, og han synes det er vanskelig å forstå hvorfor noen gjør det.
– Det virker jo litt idiotisk, de får jo ikke engang beholde sykkelen. Det virker som om folk gjør det på pur faen.
Han er ikke imponert over de som velger å bryte ut syklene i stedet for å betale.
– Jeg synes bysyklene er et bra tilbud, og at det er jævlig drit at noen driver å ødelegger det. Hvis det skjer mye så kan det jo hende de må stenge tilbudet eller øke prisene.
Hva hadde du gjort om du ble vitne til at noen stjeler bysykler?
– Om jeg så noen prøve å sparke bysykler ut av et stativ så tror jeg kanskje jeg hadde ringt politiet. Jeg håper jeg hadde gjort det, for det er utrolig irriterende at folk gjør sånt.
Bruker bysykkel for å slippe å bekymre seg
Elise Ye Lunde studerer grunnskolelærer 1.–7. trinn. Hun bruker bysyklene og sier hun er fornøyd med tilbudet, og særlig etter at det kom inn i periodebilletten hos ATB. Hun var ikke klar over at bysykler blir stjålet, men sier hun har sett sykler som står alene og blinker rundt i byen.
– Da har jeg tenkt at det er fordi noen har glemt å sette sykkelen tilbake. Derfor har jeg syntes litt synd på dem for at de må betale for at sykkelen står igjen opplåst.
Lunde sier det største problemet med bysyklene er at det noen ganger er vanskelig å finne stasjoner i nærheten med ledige sykler. Derfor synes hun det er synd om tyveriene bidrar til at flere sykler må ut av drift fordi de er ødelagte.
– Sånn som nå står det i appen at det er en sykkel her, men så er det jo egentlig tre. Det er kanskje fordi de andre to er ødelagte da?
Lunde har også lagt merke til at en del av låsene på stativene ofte er litt defekte.
– Og det er jo sikkert også på grunn av behandlingen de får når folk prøver å stjele dem, så det er jo irriterende.
Lunde sier hun foretrekker å bruke bysykkel over egen sykkel fordi det er mer fleksibelt og mindre stressende. Hun har inntrykk av at det er mye sykkeltyveri i byen, og sier hennes egen sykkel har stått i boden i ett år.
– Hvis jeg sykler til jobb i Midtbyen så slipper jeg å gå hele vakta og bekymre meg for at den skal bli stjålet.
– Truer ikke drifta
Herjuan fra Trondheim bysykkel kan berolige studentene med at tyveriene ikke truer drifta deres.
– Når vi finner igjen stjålne sykler så er det veldig varierende hva slags forfatning disse er i. Noen kan ha mindre skader som er enkle å reparere, mens andre er nesten helt ødelagte.
Herjuan forteller at det selvsagt har en økonomisk kostnad, men sier situasjonen er håndterbar.
– Det er ikke sånn at vi må stenge dørene på grunn av disse tyveriene. Det er noe vi til en viss grad regner med, og per nå er problemet håndterbart for oss.
Takknemlig for hjelp fra publikum
– Vi oppfordrer ikke brukerne våre til å bryte inn om man ser tyveri eller noe sånt, men det man kan gjøre er å ringe politiet og eventuelt ta noen bilder. I tillegg kan man gjerne kontakte kundeservice og fortelle dem at man har observert hærverk på den aktuelle stasjonen, sier Herjuan.
Om man ser en forlatt sykkel som står og blinker, kan man også gjerne gi beskjed til kundeservice.
– Om den blinker rødt og blått, da er sykkelen stjålet. Om man ser en sånn sykkel på gata kan man gjerne bare sette den i nærmeste stasjon, det er til stor hjelp for oss, sier Herjuan.
Stølan i politiet oppfordrer også publikum til å ta kontakt om man observerer sykkeltyveri.
– Noter deg alt om gjerningsperson og sykkel framfor å bryte inn i situasjonen, sier Stølan.
LES OGSÅ: Dette meiner studentane om monarkiet.