Brettspill som løsning på ambisiøse nyttårsforsett
Har du satt deg et nyttårsforsett om å dra mer på eventyr, bli entreprenør eller bare bli litt mer kul, men fant ut at du fungerer best i innevær med en godstol? Vi har testet ulike brettspill for å finne en løsning på dette sedvanlige problemet.
Har du satt deg et nyttårsforsett om å dra mer på eventyr, bli entreprenør eller bare bli litt mer kul, men fant ut at du fungerer best i innevær med en godstol? Vi har testet ulike brettspill for å finne en løsning på dette sedvanlige problemet.
Lords of Waterdeep
Forlegger: Wizards of the Coast
Designer(e): Peter Lee og Rodney Thompson
Pris: 799 kroner (Outland)
Spillet har kanskje en regelbok langt som et vondt år, men Lords of Waterdeep har likevel et relativt enkelt konsept med elegant utførelse. Hovedformålet i spillet er å samle ressurser som du så bruker til å gjøre oppdrag som gir deg poeng. Regelboken eksisterer for å gjøre to ting: gi deg forklaringer på hva slags ressurser du kan få tak i hvor samt å fortelle deg om verdenen.
Dette Waterdeep som du skal leke herre i, er en fiktiv by i Faerun, som er én av de mange verdenene det mer kjente Dungeons and Dragons bruker som sandkasse. Virker dette mye å sette seg inn i? Frykt ikke, for det er fullstendig irrelevant for spillgleden og -forståelsen.
Spillet er pepret med herlige referanser som vil glede dem som allerede har kjennskap til verdenen. Har du derimot ikke dette, kan du velge å bare fokusere på å nappe trollmennene under nesen på konkurrentene dine. Da trenger du bare å krysse fingrene for at ingen velger å okkupere bygningen som gir deg tyvene du trenger for å stjele den lokale erketrollmannens forheksede klesskap.
Går ikke dette, ja, da er det bare å endre taktikk. Kanskje kan du spille én av motspillerne et puss og tvinge hen til å gjøre et obligatorisk oppdrag eller rappe tyven du trenger rett ut av vertshuset til byvaktene med et kort du har på hånden.
Briljansen til Lords of Waterdeep er at alt dette kan forekomme ved at man på rundgang plasserer én av sine agenter på et ressursfelt, kjøpefelt eller intrigefelt. Hver runde er kort og det er raskt din tur igjen. Spillet passer for nybegynnere såvel som veteraner, men spiller du med barn, må de ha et viss tålmod, for én omgang tar 60 til 90 minutter.
Lords of Waterdeep får terningkast fem, da prisen er noe høy. Dette i tillegg til at det er veldig mange brikker som skal legges ut og fordeles, til tross for at spillet kommer i en godt designet boks. Dette øker både oppsetts- og ryddetiden.
LES OGSÅ: Studentenes forventninger til 2023
The Red Dragon Inn
Forlegger: Slugfest Games
Designer: Cliff Bohm, Geoff Bottone og Colleen Skadl
Pris: 399 kroner (Outland)
Er du avholds og vil delta i en drikkekonkurranse? Kanskje du liker gambling, men ikke den overhengende trusselen om fattighuset? Eller kanskje du bare liker å å dolke venner i ryggen? Om du umiddelbart svarer ja på ett eller flere av disse spørsmålene, er nok The Red Dragon Inn et spill for deg.
Premisset er enkelt. Du og to til tre andre venner er eventyrere som nettopp har fullført et oppdrag, og nå skal dere nyte fruktene i det titulære vertshuset. Ved hjelp av en personalisert kortstokk, drikker, gambler eller stjeler du deg igjennom en våt natt. Du vinner ved å være den siste som har penger, helse eller edruelighet til å fullføre kvelden. Du må derfor skjenke, nappe og dolke deg gjennom venner til du er den eneste igjen som ikke trenger pumping.
Potensialet til utvidelse ligger i at hver enkelt karakter har én kortstokk og ny kortstokk betyr ny karakter med nye regler og spillestil. Sånn sett er det nærmest ubegrenset hvor mange som kan være med å spille, så lenge du har karakterer nok til alle drukkenboltene. Denne anmeldelsen er dog i utgangspunktet basert på grunnspillet med fire karakterer.
Den største styrken er at spilldesignet favoriserer den som taper til ethvert tidspunkt, så det ender nesten alltid med en jevn fireveis finale. Følelse av taktikk og at du er din egen lykkes smed er derimot mangelvare, men godfølelsen av å snike litt orkeøl sammen med alvens svake vin eller forargelsen som oppstår når tyven tar to av gullmyntene dine, gjør opp for dette.
The Red Dragon Inn er nok et spill du helst spiller med venner, da å forklare bestemor at hun besvimte av alkoholforgiftning på grunn av en trollmann og den lille kaninen hans kan føles litt søkt. Kanskje føles det også litt fælt å rive ned åtteåringen som trodde hen vant.
Prisen er også rimelig vennlig, og så lenge kortstokkene holdes separat, er det minimalt med oppsett og rydding foruten litt stokking og to markører på spillbrettet. Likevel, siden utfallet til tider kan oppleves tilfeldig og illustrasjonene på kortene ikke er de aller beste, stopper terningen på fire.
Escape from the Dark Castle
Forlegger: Themborne ltd.
Designer: Alex Crispin, Thomas Pike og James Shelton
Pris: 399 kroner (Outland)
Har du lyst til å bli innelåst i en slott fullt av monstre, farer og skruppelløse gamle damer, er Escape from the Dark Castle spillet for deg, eller deg og opptil tre venner. Velg én av fire tilfeldige avslutninger, og prøv å rømme.
Alt du trenger for å rømme er noen spesialterninger samt å velge én av de inkluderte fangekarakterene. Disse er elegant laget og har god utforming i særegen stil. De enkle svart/hvitt-illustrasjonene gjennomsyrer spillet og gir det en følelse av å være godt gjennomtenkt. Fra karakterer til monstre til selve boksen spillet kommer i; alt har den samme elegante tegnestilen.
Det er også noe særegent med spill du kan spille alene, for om kjærestegarantien skulle slå feil kan en jo kose seg med å rømme fra et mørkt slott hjemsøkt av skrekk og gru. Dette gir umiddelbart bonuspoeng i gjenspillbarheten, da det med et enkelt oppsett og en cirka 30 minutters spilletid, ikke er umulig å kose seg alene en kveld. Å spille alene er derimot ingen beskyttelse mot juks, så rømningsprosenten øker betraktelig uten bivånere.
For å kunne oppleve terningversjonen av Frihetens Regn må du ut med 399 kroner, som er en del penger for det det er. God gjenspillbarhet til side så faller mye på hell, og en og annen ulykksalig terning blir nok straffet gjennom å pælmes gjennom rommet – det er derfor vanskelig å gi spillet noe høyere enn terningkast 4.
LES OGSÅ: Forbannelsen som rammer deg hver januar
Awesome Kingdom
Forlegger: IDW Games, Pandasaurus Games
Designer: Kevin Wilson
Pris: cirka 300 kroner (Amazon)
Et smart og unikt konsept er ikke nok til å redde Awesome Kingdom. Da dette skulle anmeldes, måtte regelboken tas i bruk altfor mange ganger og misforståelser rundt hvordan ulike kort fungerte, stanset flyten. Dette, sammen med en stadig krypende følelse av at alt som skjedde, var ført av Fru Fortunas hånd, har parkert Awesome Kingdom i bunnen av brettspillhaugen.
Spillet skal ha skryt for konseptet. Du legger ut kort fra én av to kortstokker i en sirkel, og disse har forskjellige temaer og gjennomgående historie, noe som øker gjenspillbarheten. Herfra spiller du som én av åtte karakterer med en liten unik bonus som skiller dem fra hverandre, og kortene du spiller ut, flytter karakteren din rundt en sirkel. Det var her mye av misforståelsene dukket opp, da forflytning alltid skjer med eller mot klokken; hvor klokken tolv på sirkelen er, endrer seg med hvor man sitter.
Det visuelle i spillet er godt og gjennomført, men har et tydelig designmål om å være veldig overdrevent kult og «Awesome»; det mangler til tider sjarmen som må til for å mestre en slik stil. Spillets mål er å være den kuleste eventyreren ved å gjøre kule dåder og få kule-poeng, og dette blir til sammen ganske overfladisk.
Dette er selvsagt problemer det er fullt mulig å overse, og når misforståelsene er oppklart, er det mekanisk sett et habilt spill, om det så baserer seg litt for mye på hell. Prisen på rundt 300 kroner er svært gunstig og hjelper Awesome Kingdom til en streng, men sterk to på terningen.
Sheriff of Nottingham
Forlegger: Arcane Wonders
Designer: Sérgio Halaban og André Zatz
Pris: 474 kroner (Gamezone)
Der tronen av sosiale deduksjonsspill fortsatt tilhører Secret Hitler, er Sheriff of Nottingham likevel et svært habilt alternativ. Her tar spillerne på seg rollen som stakkarslige handelsfolk som skal inn i byen med høns, brød, ost og epler. Men når denne geskjeften ikke gir nok grunker, må en jo ty til litt smugling, eller svenskehandel, som det heter på fint. Her kan du ta med haner, finere oster, en armbrøst eller til og med en liten mann, om du har utvidelsespakken.
For å stoppe de grove forbrytelsene er man sheriff på rundgang, og dennes jobb er å finne ut om motstanderne smugler eller ei. Men det har seg så slik at sheriffen ikke alltid er ærlig, og tar derfor gjerne imot bestikkelser mot å la smuglergods fare forbi.
Dette er oppskriften på mange morsomme kvelder hvor du mister all tro på venner og eget pokerfjes. Likevel er dette også én av svakhetene til spillet: Å anklage andre for løgn er en ukomfortabel situasjon å sette seg i. Dette er selvsagt hele poenget med spillet, men i fremmed selskap eller på en litt dårlig dag kan dette være veldig vanskelig.
For å si det slik: Dette er ikke spillet du trekker frem på første date, og ikke bare fordi du må være minst tre for å spille. Er du derimot sikker på at alle er i humør og komfortable med hva spillet går ut på, er det definitivt verdt det. Det visuelle er gjennomført og pent, selv om det kan sendes bekymringsmeldinger om størrelsen på midjen til frøken Lilla.
Prisen er ganske rimelig med tanke på gjenspillbarheten, og skulle en ønske å spille med flere enn fem, så fins det utvidelsespakker som lar deg spille med opptil syv spillere. Det som likevel trekker Sheriff of Nottingham ned, og som gjør at det kun får terningkast tre, er at det er de involverte spillerne som gjør spillet gøy, ikke spillet i seg selv.