NY BILLETTMODELL: Den foreslåtte nye samferdselsplanen til kommunen er på høring, og fristen for å komme med tilbakemeldinger på utkastet til planen er denne helga.

Fagutvalg foreslår å bytte ut månedskortet:

– Det høres veldig upraktisk ut

I et utkast til ny samferdselsplan for kommunen foreslås det å skrote periodebilletter til fordel for enkeltbilletter med progressiv rabatt, med lavere priser utenfor rushtiden. Utkastet er utviklet av et fagutvalg utstedt av byrådet i Trondheim. 

Publisert Sist oppdatert

Forslaget er en av flere tiltak som er foreslått i byrådets utkast til ny samferdselsplan. 

I utkastet er det et uttalt mål å få flere til å gå og sykle. For å få til dette, går deler av forslaget ut på å skrote ordningen med periodebilletter og heller innføre en progressiv billettpris på enkeltbilletter, altså at prisen blir lavere jo oftere man kjøper billett. 

I tillegg foreslås det å gjøre billettene dyrere i rushtiden enn ellers. Det er altså ikke snakk om å øke prisene i rushtiden fra dagens nivå, men heller at prisene blir høyere i rushtiden enn de er i resten av døgnet. 

I forslaget står det at månedsbilletter gjør at man ikke lenger har insentiver til å velge bort bussreiser på kortere avstander. Den foreslåtte samferdselsplanen har som mål at flere skal velge å gå eller sykle korte avstander, i stedet for å ta buss. 

I tillegg til å forbedre kollektivtilbudet har disse tiltakene også til hensikt å være bedre allmenn helse som følge av økt fysisk aktivitet.

Stiller seg negative til forslaget

Dragvollstudentene Ingrid Stenersen og Matilde By Bringeland synes forslaget virker merkelig.

– Det høres veldig upraktisk ut å fjerne månedsbillett. Man vil jo kjøpe så lang periode som mulig hvis man sparer penger på det, i hvert fall som fattige studenter.

Videre problematiserer Bringeland forslaget om at enkeltbilletter skal være dyrere i rushtiden. 

– Jeg synes dyrere billett i rushtid er veldig rart. Det er ikke bussene som er problemet i rushtiden, det er jo bilene, sier Stenersen.

NØDVENDIGHET: Studentene Ingrid Stenersen og Matilde By Bringeland (f.v.) mener at sykkel ikke er et godt alternativ i rushtiden for de som bor langt unna campus.

Hun sier hun ikke ville sluttet å ta buss i rushtiden, men heller bite tennene sammen og betale den høyere prisen, siden hun bor langt unna campus.

Bringeland hadde heller ikke stor tro på at tiltaket skulle økt antall syklister og fotgjengere.

– Jeg tror bare de hadde fått flere irriterte kunder, men kanskje ikke færre kunder.

Hun bemerker også at mange studenters løsning til dyrere billett hadde vært å droppe å betale for turen.

 LES OGSÅ:  Studenter bruker rekordlite tid på studiene

Ingen plan om å øke prisen 

Konstituert byråd for miljø, næring og samferdsel i Trondheim kommune Aurora Winger (MDG) forklarer at den nye samferdselsplanen som er ute på høring er skrevet av fagfolk og at for å skape en best mulig plan er den nå ute på en bred høring. 

– Videre i prosessen vil byrådet komme med en vurdering av hvilke tiltak de går videre med og hvilke de ikke går videre med, basert på svarene fra høringsrunden, forklarer Winger

IKKE ØKE PRISEN: Konstituert byråd for miljø, næring og samferdsel i Trondheim kommune Aurora Winger (MDG) sier byrådet har ingen planer om å øke prisene.

– Studenter må ofte reise i rushtiden, og har ofte trang økonomi. Hvordan vil dere ta høyde for dette i samferdselsplanen?

– Jeg vet at mange studenter har trang økonomi, og at dyre busspriser merkes spesielt godt av studentene, forklarer Winger. 

Winger forklarer videre at byrådet ikke har noen planer om å øke prisen på billettene og presiserer at bussen skal være tilgjengelig for alle som trenger å bruke den, også i rushtiden. 

–  I utkastet står det «Dersom mange flere skal la bilen stå, er det viktig at de som kan gå eller sykle gjør det, og ikke reiser kollektivt mer enn de må”. Står ikke dette i strid med et ønske om at flere skal benytte seg av kollektivtransport?

– Flere burde reise med kollektivtransport. Vi skal gjøre det enkelt, trygt og rimelig å reise med både buss, sykkel og gange, forteller den konstituerte byråden. 

Det viktigste for fremtiden er at folk benytter seg av disse tilbudene i stedet for bil. Reduksjon i biltrafikk vil også ha en positiv virkning på bymiljøet, en reduksjon i støy, samt renere luft og lavere klimagassutslipp. 

Mulighet til å komme med innspill

Utkastet til ny samferdselsplan er fortsatt ute til høring på Trondheim kommune sine nettsider. Fristen for høringsinnspill er satt til 1. mars.

 Saken ble endret klokka 19.30 for å presisere at forslaget ikke har som hensikt å øke prisene i rushtiden fra dagens nivå, men å la dem være høyere enn i resten av døgnet. 

 LES OGSÅ:  – Jeg stoler ikke mer på et amerikansk, enn et kinesisk tek-selskap

Powered by Labrador CMS