Utelukker ikke fysisk undervisning
Det er opp til hvert enkelt fakultet og institutt om undervisningen ut året skal holdes digitalt eller fysisk.
På fredag 6. november kom NTNU med en rekke tiltak for å begrense smittespredningen av COVID-19 på campus. En av disse var at fakultetene skal få vurdere hvilke emner som skal være digitale og hvilke som skal fortsette fysisk.
Følger råd fra kommunen og kommuneleger
Prorektor for utdanning ved NTNU, Marit Reitan, forklarer at NTNU følger rådene fra helsemyndighetene og kommuneleger ved å fortsette å holde campusene åpne.
— NTNU har fått beskjed om å legge om til mer digital undervisning, men vi er ikke bedt om å stenge. I Ålesund har det ikke vært smitte på campus ennå, og kommunelegene i Trondheim og Gjøvik har anbefalt at studentene fortsatt skal kunne være på campus, sier Reitan
Videre forteller hun at det er fakultetene som har oversikt over hvilke emner som passer å gjøre digitale og hvilke som vil by på utfordringer dersom de måtte ha vært digitale.
— Det er en del undervisning som er vanskelig eller umulig å undervise digitalt, for eksempel lab eller såkalte ferdighetsfag. Det er ikke snakk om en full nedstengning av campus, og det betyr at vi fortsatt har muligheten til å undervise slike emner fysisk.
Hun legger derimot til at gitt at smitten øker, eller at myndighetene kommer med nye pålegg, kan det være nødvendig å gå over til helt digital undervisning.
LES OGSÅ: BI utsetter og avlyser matematikkeksamener
Digital undervisning skal ikke bety dårligere undervisning
Nestleder for studenttinget Simon Løvdal sier at de helt fra starten har vært klare på at kvaliteten på undervisningen ikke skal forfalle selv om den holdes digitalt.
— Det økte smittetrykket som har oppstått nå fører naturligvis til mer digital undervisning, men dette skal ikke medføre at kvaliteten i undervisningen som blir gitt senkes, sier han.
Like mye digitalt til våren
Marit Reitan forteller at undervisningen til våren skal legges etter de samme prinsippene som i høst og sier at man kan regne med en omtrent lik fordeling mellom digitalt og fysisk da som nå. Det skal igjen være opp til hvert enkelt fagmiljø for hvilke emner som skal være digitale eller fysiske og at førsteårsstudentene skal være prioritert.
— Ingen vet hvordan smittesituasjonen vil utvikle seg utover våren. Håpet er selvsagt at vi skal klare å holde så mye fysisk undervisning som mulig, men hvis smitten øker kan det henda at det blir med digital undervisning enn planlagt, legger hun til.
LES OGSÅ: Vildes forskning er på kant med naturlovene