Smittevern er ingen unnskyldning for dårlig undervisningskvalitet

Dette semesteret vil være preget av koronaviruset og smittevernbestemmelser som må følges. Samtidig er det likevel viktig at studiehverdagen denne høsten har god kvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Alle studentene på NTNU er lovet et studietilbud med fysisk oppmøte, og det er ingen studenter som skal ha all undervisning digitalt. Det er jeg veldig glad for. Samtidig har universitet og myndigheter pålagt en rekke smittevernregler som skal sørge for at studenter og ansatte skal være trygge på campus. Disse reglene trenger ikke å være et hinder for verken et godt undervisningstilbud eller en fin studiehverdag.

Norsk studentorganisasjon har tidligere uttalt at de er redde for at flere studenter kan falle fra på grunn av manglende oppfølging, dårlige tekniske løsninger og dårlig tilrettelagt undervisning.

Les også: Linjeforeningenes planer for fadderuken

Det må jeg si meg enig i. Blandingen av fysisk og digital undervisning har mange av oss allerede erfaring med fra forrige semester, da mye av undervisningen ble digitalisert over natten. Mye av den digitale undervisningen bar preg av å være nødløsninger av varierende kvalitet.

Det har snart gått fem måneder siden dørene på campus stengte og forelesere har fått tid til å omstille og forberede seg. Fra høsten av forventer jeg et bedre tilbud. Jeg er likevel redd for at kvaliteten på undervisningen dette semesteret kommer til å variere fra foreleser til foreleser. Det var tilfellet forrige semester. Noen satte seg inn i alle de funksjonene og verktøyene de digitale løsningene kunne tilby, mens andre meldte seg fullstendig ut. Tiden for nødløsningene, forvirrede forelesere og lite funksjonable digitale løsninger må være forbi. Det er ledelsens og forelesernes ansvar at all undervisning dette semesteret, både fysisk og digital, ikke bare er på plass, men er av god kvalitet.

Les også: Linjeforening går over til digital fadderuke

Hvordan denne annerledes studiehverdagen kommer til å bli dette semesteret vet jeg ikke. Det jeg tror er at vi kommer til å bli møtt med undervisning av ulik kvalitet, oppfølging, løsninger og tilrettelegging. Men selv om vi befinner oss i en spesiell situasjon, er det viktig at vi blir møtt med et verdig og godt studietilbud denne høsten, om det så er fysisk eller digitalt. Derfor er det viktigere enn noen gang å si ifra om det er noe som ikke fungerer. Oppgaven til referansegruppene har aldri vært viktigere, og vi må tørre å ta det opp om kvaliteten på undervisningen ikke strekker til.