Debatt

Hvor er alle de som ønsket seg fysisk undervisning?

Auditoriene står omtrent tomme, men det er ikke fordi studentene er uinteresserte i å delta i undervisningen. Tiden er inne for mer deltagende undervisningsformer.

Publisert

Hvor er alle sammen? Jeg gikk i forelesning til et av de største programmeringsemnene på NTNU. Der var det 4 oppmøtte i et auditorium beregnet på 500. Hvorfor møter ingen opp? Vi har jo kjempet for fysisk undervisning i to år.

Det er lett å trekke den slutningen at når forelesning strømmes eller tas opp, så møter ikke studentene opp. Jeg tror det finnes en alternativ forklaring.

Studenter er i stor grad ansvarlige for egen læring, og vi gjør hele tiden aktive valg og avveininger knyttet til eget læringsutbytte. Gjør denne forelesningen at jeg består eksamen? Er fysisk oppmøte i forelesningen avgjørende for læringsutbyttet mitt? Hvis svaret er ja, vil man selvsagt møte opp!

Jeg tror imidlertid at mange studenter denne våren har stilt seg disse spørsmålene og kommet fram til at svaret er nei. Er det ikke akkurat det samme å se forelesninger på skjerm som i et auditorium med 500 andre, der ingen tør å ta ordet?

Jeg sier ikke at vi skal slutte med fysisk undervisning, for vi har allerede fått føle på egen kropp hva det gjør med oss å ikke kunne møtes i hverdagen. Spørsmålet mitt er om man skal sette av store arealer på campus til å holde forelesninger, når vi kan få det samme læringsutbyttet digitalt. I en arealpresset campussituasjon bør man prioritere arealer som egner seg for studentaktiv læring og samarbeid mellom studenter, heller enn store auditorier.

Det er mange nyanser i de ulike fagmiljøene som ikke fanges opp av min lille tankestrøm, og jeg stiller flere spørsmål enn jeg har svar. Jeg tror mange studenter får mye ut av tradisjonelle forelesninger, meg selv inkludert. Allikevel ønsker jeg å rette søkelyset mot en trend som ikke ser ut til å bli bedre, selv når vi igjen får lov til å fylle auditoriene til randen.

Det er definitivt ikke opptak av forelesninger som har skylda for folketomme auditorier, og å fjerne disse ressursene vil ikke fikse oppmøteproblematikken. Jeg tror de tomme auditoriene vi ser nå, er et symptom på et problem som har eksistert lenge, og som har blitt synliggjort av pandemien. Campus er aldeles ikke folketom denne våren, men universitetet har misforstått om de tror studenter er svamper som sitter passivt og absorberer kunnskap.

Vi trenger å samarbeide og snakke, prøve og feile sammen. Universitetsundervisningen og campus er moden for en kraftig omstilling.

Skriv til oss:

Ønsker du å ytre deg i Under Dusken?

Send ditt innlegg til [email protected]

Retningslinjer for debattinnlegg finner du her.