<b>BLI HJEMME:</b> Heller ikke dette semesteret ble det skoleeksamen ved NTNU, mange mener at informasjonen kom for sent.
BLI HJEMME: Heller ikke dette semesteret ble det skoleeksamen ved NTNU, mange mener at informasjonen kom for sent.

Hjemmeeksamen for studenter på Gløshaugen:

– Informasjonen kom altfor sent

Dagens smittesituasjon gjør det ikke mulig å gjennomføre eksamen der alle holder to meter avstand, svarer NTNU.

Publisert Sist oppdatert

Denne høsten har det hersket stor usikkerhet rundt hvilken eksamensform studenter på Gløshaugen skal prøves på. 3. november i år informerte rektor Anne Borg om at hjemmeeksamen blir gjeldende eksamensform på alle fag. Inntil da varierte det fra fag til fag hvilken eksamensform studentene skulle prøves på.

For dårlig informering

– Informasjonen kom altfor sent.

Det sier Jørgen Sunnvoll, medlem i referansegruppen til faget TMA4145 – Lineære metoder. Han beskriver en situasjon der skoleeksamen var planen helt fram til Anne Borg gjorde helomvending. Matematikkstudentene på Gløshaugen ble informert om at 50 prosent av alle eksamener på Institutt for matematiske fag ville bli hjemmeeksamen. Deretter skulle fagpersoner vekte hvilke eksamener som var viktigst å få gjennomført som skoleeksamen.

<b>FOR DÅRLIG: </b>Lektorstudent Jørgen Sunnvoll mener at NTNU var for sent ute med informasjon om eksamen.
FOR DÅRLIG: Lektorstudent Jørgen Sunnvoll mener at NTNU var for sent ute med informasjon om eksamen.

– Det er for dårlig at de ikke kommuniserte ulike planer for ulike scenarioer, konstaterer Sunnvoll.

LES OGSÅ: Vi tester boksmat!

Imøtekommende forelesere

Han presiserer at foreleserne har vært flinke på å holde sine studenter informert. Men det er her kjernen i problemet ligger. Foreleserne har ikke visst nok om hvilke planer NTNU har hatt for eksamener.

– I Lineære metoder ble vi informert om at planen er skoleeksamen. Faglærer har imidlertid vært veldig klar på at også hun har fått informasjonen sent, forklarer Sunnvoll.

Sunnvoll forteller at vurderingen i faget blir bestått eller ikke bestått. I realfagene er det vanskelig å lage eksamensoppgaver med hjelpemidler kandidatene ikke kan lete opp på nett.

– Det er veldig mange hjelpemidler på nett som kan brukes til å løse en hjemmeeksamen i dette emnet, avslutter han.

Problematisk for bachelorstudenter

Et annet problem som skyldes pandemien, er mangelen på bokstavkarakterer. Dette gjelder alle disipliner, men spesielt på Gløshaugen.

Sunnvoll kommer inn på at det kan være problematisk for studenter med svakere karakterer å søke seg videre på studier, når de ikke kan bedre karaktersnittet sitt fra forrige semester, og heller ikke får bokstavkarakterer H20.

– Det er selvfølgelig kjipt for de studentene som hadde tenkt å løfte snittet sitt denne høsten.

Samtidig slår dette begge veier. De som har gode karakterer fra før av, tjener jo på å ikke få bokstavkarakterer. Uansett er det et problem som bør adresseres.

LES OGSÅ: Studenter sliter under korona - Regjeringen oppretter ekspertgruppe

NTNU svarer på kritikken

På e-post skriver prorektor for utdanning Marit Reitan at skoleeksamen ville latt seg gjennomføre helt fram til den nye smittesituasjonen krevde to meters avstand mellom kandidatene.

– Fra vi fikk beskjed om at vi måtte praktisere to-metersregel på eksamen, og med det halvere kapasiteten på skoleeksamen, til vi bestemte oss for å avlyse alle skoleeksamener, gikk det to og en halv uke, forklarer hun.

Bachelorstudenter med få karakterer er en problemstilling som NTNU tar på alvor. Vårens plan er å få gjennomført så mange eksamener som mulig med bokstavkarakter.

– Vi tar disse problemstillingene på alvor. Vi jobber nå med å legge planer for eksamener våren 2020, og da er det et mål at det skal gis karakterer i så mange emner som mulig.