KANSKJE SKAL DU HIT LIKEVEL? Over 18 000 NTNU-studenter må belage seg på en tur til eksamenslokalene til tross for hovedregel om hjemmeeksamen.
KANSKJE SKAL DU HIT LIKEVEL? Over 18 000 NTNU-studenter må belage seg på en tur til eksamenslokalene til tross for hovedregel om hjemmeeksamen.

Skulle bare benyttes unntaksvis – nå skal 18 654 likevel ha skoleeksamen

Til tross for at NTNU har uttalt at «skoleeksamen er unntaket», får mange emner fysisk eksamen denne våren.

Publisert

Til tross for at hovedregel om gjennomføring av vårens eksamener ved NTNU er hjemmeeksamen, har hele 168 emner søkt om skoleeksamen med tilsyn. Samtlige har fått dette innvilget.

STØTTER BESLUTNINGEN: Studenttingsleder Astrid Hilling er positiv til NTNUs avgjørelse om å likevel ha skoleeksamen i mange emner.
STØTTER BESLUTNINGEN: Studenttingsleder Astrid Hilling er positiv til NTNUs avgjørelse om å likevel ha skoleeksamen i mange emner.

Astrid Hilling, leder i Studenttinget forteller at de støttet NTNU i beslutningen om hjemmeeksamen dette vårsemesteret.

— Vedtaket ble gjort for å gi studentene mest mulig forutsigbarhet. Det er lagt til forbehold om at emnene som har fått innvilget skoleeksamen skal ha en plan B i bakhånd om det blir behov for rask omlegging. Da vil vi ikke få samme utfordring som i høst hvor man i siste liten måtte legge om eksamener uten å være forberedt, forteller Hilling.

— De emnene som har fått innvilget unntak har hatt en god grunn til det, og det er blitt gjort en faglig vurdering på hvorvidt eksamene skal avholdes på campus eller som hjemmeeksamen.

Videre forteller hun at Studenttinget fikk mulighet til å uttale seg om vedtaket før det ble besluttet, og at de ble fornøyde med resultatet.

— Vi støttet NTNU sine punkter, fordi de legger opp til rask omorganisering til hjemmeeksamen om det skulle bli nødvendig for emnene som nå har fått innvilget planlagt skoleeksamen.

Mulig med skoleeksamen selv med smitteverntiltak

— Av de 168 emnene som har bedt om å få gjennomføre skriftlig skoleeksamen med tilsyn har alle fått innvilget søknaden. Av disse er Matematikk 2 emnet med flest oppmeldte studenter, med 1246 oppmeldte.

Det sier Marit Reitan, prorektor for utdanning ved NTNU.

På spørsmål om hvordan en eventuell nedstenging i forkant av vårens eksamensperiode vil påvirke eksamensavviklingen for disse emnene, svarer hun at færre studenter i eksamenslokalene gjør det mulig å opprettholde smitteverntiltak:

VIL KUNNE GJENNOMFØRE SKOLEEKSAMEN: Prorektor for utdanning Marit Reitan sier det uansett vil være langt færre studenter i eksamsenslokalene.
VIL KUNNE GJENNOMFØRE SKOLEEKSAMEN: Prorektor for utdanning Marit Reitan sier det uansett vil være langt færre studenter i eksamsenslokalene.

— Det er noen emner som det er ekstra viktig å gjennomføre som skoleeksamen, eller som det er ekstra vanskelig å gjennomføre som annet enn skoleeksamen. Disse har fått unntak fra regelen om ingen skoleeksamener, under forutsetning om at de har gode planer for en rask omlegging til alternativ eksamensform. Siden vi har så få skoleeksamener dette semesteret, vil det være langt færre studenter i eksamenslokalene enn normalt, og det vil være mulig å holde god avstand til medstudenter under alle eksamener. Dette gjør at vi vil kunne gjennomføre skoleeksamen selv med ganske strenge smitteverntiltak.

Hun sier at det sitter langt inne å gjøre endringer som påvirker eksamen, og at de ikke kommer til å endre eksamensform videre med mindre de får et direkte pålegg fra regjeringen eller kommunen.

Måler kompetanse best med skoleeksamen

Emneansvarlig i Matematikk 2 ved NTNU, Marius Thaule, kan fortelle at opprinnelig planlagt eksamensform er skriftlig skoleeksamen, som de nå planlegger for.

— Studentene skal vise at de kan regne riktig samt vise utregningene steg for steg, sier han, og fortsetter:

Det er flere grunner til at vi ikke ønsker en digital hjemmeeksamen. Det finnes matematisk programvare for automatisk løsning av oppgaver, som vil være tilgjengelige ved en hjemmeeksamen. Det gjør det vanskelig å lage oppgaver på et elementært nivå, og spesielt vanskelig å skille en E fra en F.

Han forteller at en av de største utfordringene er å kontrollere identiteten til kandidatene som tar hjemmeeksamen og om hvorvidt noen samarbeider eller ikke, til tross for preventive tiltak som tilfeldig trekking av eksamensoppgaver.

— Tilfeldig utvalg av oppgaver kan være med på å redusere omfanget av eventuelt samarbeid, men det er utfordrende å sørge for at oppgavene som trekkes tilfeldig har lik vanskelighetsgrad.