Anti-Equinor-reklame i Trondheim
Plakater med kritikk mot Equinors grønnvasking har dukket opp rundt om i Trondheim de siste dagene. Equinor mener plakatene er villedende.
Denne uken har det dukket opp flere reklameplakater rundt om i byen som retter kritikk mot Equinor. Plakatene gir seg ut for å være Equinor, og er utført av en Trondheimsstudent, som et sarkastisk takk til Equinors forpliktelser til å møte klimamålene.
«Takk til dere som behandler klimaet så useriøst som vi gjør.» lyder tittelen på plakaten. Den viser til hvordan kun 0,13 prosent av Equinor sine klimautslipp var fornybare, til tross for offentlig satsing på fornybar energi. Det blir også skrevet «we think you’re stupid» nederst i høyre hjørne. Den andre siden fremstiller blant annet en katt med teksten «flowers are blooming in Antarctica».
LES OGSÅ: Går vi konkurs uten Equinor, har Samfundet en kritikkverdig økonomisk styringsmodell
Et større prosjekt
Plakatene er en del av et større prosjekt der studenten, som ønsker å holdes anonym, kan identifiseres med en kråkebolle. Prosjektet er ment å rette oppmerksomhet mot renvaskingen av informasjon. Studenten er også den samme som sto bak satireplakatene av Arbeiderpartiet, som ble hengt opp før jul i fjor
– Jeg får en følelse av at mer og mer blir sterilisert, og tar vekk muligheten for å uttrykke seg, sier hen.
Studenten legger vekt på at plakatene er ment til å være satire og at de skal være gøye og morsomme, samt oppfordre folk til å bruke hodet, i motsetning til reklame som oppfordrer seeren til å kjøpe noe nytt.
Studenten har tatt utgangspunkt i reklame fra Equinor, men sier at de er endret for å passe sannheten bak selskapet.
– Equinor prøver sitt beste å skyve sannheten under teppet.
Hen mener flere burde være mer kritiske til informasjonen de konsumerer, og oppfordrer folk som ser plakatene til å gjøre research selv, og være mer kritisk mot autoriteter.
Studenten sier hen ble kontaktet av energiministeren, som mente plakaten var villedende, og sprer misinformasjon. Plakatene ble hengt opp for å gjøre folk oppmerksomme på det personen selv mener er grønnvasking fra Equinor sin side.
LES OGSÅ: Vil stille etiske krav til fremtidige sponsorer av Studentersamfundet
-Vi har ikke behov for grønnvasking
Pressetalsperson, Magnus Frantzen Eidsvold, for Equinor, sier han har forståelse for at folk synes klimaomstillingen tar tid. Han viser til hvordan de i fjor økte sin fornybarproduksjon med 17 prosent, og at det skal dobles i år. Videre oppfordres folk til å se på selskapet som helhet og benytte seg av nettsidene deres.
– Equinor har en ambisiøs omstillingsplan, men denne må skje samtidig med at vi bidrar til energisikkerhet gjennom å være en pålitelig leverandør av energi.
Equinor sin omstillingsplan har som mål å være netto null innen 2050, i tråd med Parisavtalen. Eidsvold trekker fram at fornybar energi er som en investering, og at man ikke umiddelbart ser resultatene fra denne endringen.
– Vi har ikke behov for grønnvasking, eller fremstille oss som noe annet enn det vi er. Tvert imot, vi er åpne både på våre ambisjoner og hvor langt vi faktisk har kommet i vår egen omstilling, derfor rapporterer vi jevnlig på fremdrift, konkluderer Eidsvold.
Ikke bare Equinor får kritikk
Det har også blitt hengt opp flere andre plakater i byen, som retter kritikk mot blant annet Israel og Med Israel for fred (Miff).
Daglig leder og ansvarlig direktør, Conrad Myrland, mener de driver med hatefulle ytringer mot Israel og Miff med deres fjorten tusen medlemmer. Han påpeker og at det sprer misinformasjon om at Israel driver med folkemord:
– Vi tar det for gitt at plakatene blir tatt ned, konkluderer Myrland.
LES OGSÅ: Er hovedsponsor av UKA: – Vi har ikke noe behov for å grønnvaske