– Du trenger ikke å like mennesket, men det må fortsatt være der
Gard Bjørnstjerne Eidsvold mener det er viktig å snakke om forferdelighetene som har skjedd gjennom historien for å unngå at det skjer igjen.
– Jeg tenker at filmen tilhører kinosalens potensial, og nettopp det at man bringer tilbake noen dilemmaer man ikke kommer unna i demokratiet vårt, sier Eidsvold til Under Dusken.
58-åringen har vært skuespiller siden 1988 og har i større og mindre roller vært med i over hundre ulike produksjoner, i form av film, tv-serier og teater.
For tiden er han aktuell som hovedrolleinnehaver i den ferskeste filmen til Erik Poppe Quislings siste dager som hadde premiere fredag 13. september. Filmen følger Vidkun Quisling fra krigens slutt og frem til hans død fem måneder senere.
I tillegg til Eidsvold består filmens rollebesetning blant annet av Anders Danielsen Lie, Lisa Loven Kongsli og Benjamin Lønne Røsler.
Et drømmescenario å spille Quisling
For å spille et menneske som står bak såpass mange umenneskelige handlinger, brukte Eidsvold sin erfaring fra teater. Sammen med regissør Erik Poppe tok Eidsvold en sjanse og spilte en mer teatralsk karakter i de innledende scenene.
– I løpet av filmen blir han gradvis avkledd og man kommer nærmere et vanlig menneske, og det er en interessant reise i seg selv. Du trenger ikke å like mennesket, men det må fortsatt være der.
Som skuespiller beskriver Eidsvold oppdraget om å spille én av de verste nordmennene gjennom tidene som et drømmescenario, men forteller at det ikke var like lett som menneske.
– Det har ikke vært noen enkel inngang for meg å nærme meg dette mennesket. Samtidig må du være veldig tro mot tilliten og lojal mot hans person når du først takker ja.
Radikalisert av kommunistfrykt
Under Fridtjof Nansens ledelse jobbet Quisling som nødhjelpsarbeider i Sovjetunionen på 1920-tallet. Eidsvolds tolkning er at Quislings radikalisering skjedde fordi han så hva en kommunistisk regjering, rettere sagt styresmaktene i Sovjetunionen, gjorde mot sitt eget folk.
Eidsvold er klar i sin tale om at filmen ikke prøver å forsvare Quisling på noen måte. Han mener heller at filmen forsøker å avdekke og forstå mekanismene som fører til radikalisering.
– Quisling ble som mange andre på 1930-tallet forført av fascismen, dens overbevisning og retorikk.
Polarisert verdensbilde
Eidsvold avviser at han på noe tidspunkt
begynte å sympatisere med Quisling
underveis i forberedelsene eller innspillingen, men han er tydelig på at det er
jobben hans som skuespiller å forsvare
rollen sin.
– På én måte forstod jeg ham, men
det er lest i kontekst av et polarisert og
politisk verdensbilde, og at han oppriktig
mente det han stod for politisk. Hvis han
ikke mente det, levde han på en bevisst
livsløgn og det er ikke interessant. Han
trodde han gjorde Norge en tjeneste, sier
Eidsvold.
Under rettssaken i kjølvannet av krigen holdt Quisling en to-dagers forsvarstale for seg selv. Selv om talen ikke er så mye med i filmen, ble det en kilde for Eidsvold for å komme nærmere karakteren.
– Talen var veldig klargjørende for
hans standpunkt og hva han mente han bidro med. Det var en kilde som
var veldig viktig for meg, for da lente
jeg meg veldig på hans egen forklaring.
LES OGSÅ: Klima på menyen
Ble arrestert
En annen grunn til at Eidsvold ikke tok
lett på å takke ja til den største rollen
han har hatt på det store lerretet, er at
faren hans nettopp var en del av den
kommunistiske motstandsbevegelsen
under andre verdenskrig.
– Under krigen hjalp faren min
flyktninger over til Sverige, organisert
gjennom kommunistene, som han selv
var en del av. I juli 1944 ble han arrestert
og satt på Møllergata 19, hvor han ble
massivt torturert, sier Eidsvold.
Handlingene faren ble utsatt for
under krigen, i et Norge som ble styrt
av Quisling, gjorde at det satt litt lenger
inne for Eidsvold å takke ja til denne
rollen.
– Jeg har det i ryggraden, og det har
preget familien min veldig mye, at faren
min var så hardt mishandlet, ikke bare
fysisk, men psykisk også.
Hinsides all fornuft
Eidsvold forteller videre at hans far aldri
fikk leve helt fritt etter krigen heller, selv
om han ble løslatt. Både moren og faren
til Eidsvold var aktive medlemmer av
Norges kommunistiske parti og ble
derfor, som følge av den kalde krigen,
overvåket av myndighetene resten av
livene sine.
– Jeg ble født i 1966, med foreldre som
ble overvåket og likevel ga faen. De stod
i det til sin dødsdag, men det preget dem.
De ble psykisk utmattet av det å alltid
være på siden, aldri være aksepterte og
å bære på skammen som fulgte med.
Samtidig som Eidsvold anerkjenner
at forfølgelsene preget familien hans,
syns han i retrospekt at det er utrolig at foreldrene hans ikke var mer kritiske til
sovjetkommunismen.
– Jeg undrer meg over mine foreldre
med det jeg vet i dag at de ikke tok
avstand fra kommunismen i det lyset,
for meg er det hinsides all fornuft.
Eidsvold tror det var vanskelig for
foreldrene å gå bort fra kommunismen
fordi de hadde ofret så mye for saken.
– Det så nesten ut som et religiøst
prosjekt og da blir politikk ganske farlig,
tenker jeg i dag.
Trygt å være vellykket
Eidsvold tror film er et godt medium å
utforske historier og dilemmaer knyttet
til krigen på, fordi man må vite hvilke
feilskjær som har blitt begått tidligere
for å unngå at det skjer igjen.
– Jeg tenker at filmen tilhører
kinosalens potensial, og nettopp det at
man bringer tilbake noen dilemmaer
man ikke kommer unna i demokratiet vårt. Man trenger ikke å snakke med
andre om det, men man kan snakke med
seg selv om det.
I den forlengelse er Eidsvold opptatt
av å snakke med de yngre generasjonene,
nettopp fordi det er de som skal skape
fremtiden. Da er det også viktig å være
klar over feilene som har blitt gjort
tidligere.
– Det er dere som skal definere den
nye verden og det unner jeg dere ikke,
men det er sånn det er, og det er det jeg
mener med å røske opp i historien også.
Vi kommer ikke unna den hvis vi skal ta
ansvar for samfunnet vi lever i.
Eidsvold anerkjenner at han er
privilegert som lever i et fritt land og
får drive med det han brenner for. Han
mener derfor at det er viktig å sørge for
at man ikke kaster bort friheten.
– Teater og film gir meg muligheten til
å være i dialog med samfunnet.
Velger med hjertet
Eidsvold mener at hver og én har ansvar
for å ta del i samfunnsdebatten. Når han
selv tar politiske valg er beslutningsgrunnlaget klart.
– Jeg er kapitalist i hodet og sosialist
i hjertet, og når jeg står overfor et valg,
føler jeg at jeg må velge med hjertet.
Selv mener Eidsvold at alle har et
ansvar for å koble seg på samfunnet og
finne ut av hvilken rolle man vil ha og
hvilket ansvar man skal ta.
– Man kan godt melde seg ut, men da
kan man heller ikke komme og klage
etterpå.
Til tross for at journalisten hadde
sett filmen da intervjuet fant sted, ville
ikke Eidsvold røpe for mye om den som
eventuelt kunne brukes i dette intervjuet.
Han kunne imidlertid bekrefte én ting.
– Det blir ikke noe Quisling 2, for å si det sånn.
LES OGSÅ: Hobbykleptomani dekorerer kollektivet