Debatt 

Å jobbe mot eurosentrisme i akademia

Det er et kontinuerlig arbeid å motarbeide eurosentrisme i akademia. Heldigvis finnes det allerede gode tiltak.

Publisert Sist oppdatert

I forrige utgave av Under Dusken kritiserer studentene Håkon Eriksen, Jo Utgaard og Shams Jabari emner og pensum ved NTNU for å være eurosentriske. De peker på et større systemisk problem som fortjener å bli diskutert og behandlet på en meningsfull og forpliktende måte. Likevel mener vi at det finnes studium på NTNU som retter blikket utover fra Europa.

I det tverrfaglige masterprogrammet vårt Childhood Studies har vi flere fag med et fokus utenfor Europa. Dette gjenspeiles i emner som BARN3300 Children, Youth and Development som utforsker hvordan politikk og utviklingsmål påvirker barn og unge i det globale sør, og BARN3102 Children’s Rights som undersøker ulike sosiokulturelle forståelser av rettigheter.

Childhood Studies-programmet har tradisjonelt hatt mange studenter fra utenfor Europa. I tillegg er NTNU-studenter internasjonalt orienterte, og mange arbeider utenfor Norge eller i internasjonale organisasjoner etter endt studium. Uteksaminerte studenter vil også møte et mangfoldig samfunn her hjemme.

Til tross for vårt globale fokus, viste evalueringen av programmet i 2022 at vi fortsatt kan bli bedre på å inkludere litteratur og forelesere fra det globale sør. Å utfordre vår akademiske eurosentrisme krever kontinuerlig innsats, og siden da har vi gjort flere grep. I dag bruker vi i større grad ikke-vestlig litteratur og kunnskapstradisjoner for å utforske og utfordre normative perspektiver. Dette beriker ikke bare pensumlisten, men utgjør kjernen i vår kritiske undervisning. For eksempel viser vi hvordan menneskerettigheter kan forstås gjennom ubuntu, en panafrikansk filosofi som vektlegger vår avhengighet av hverandre fremfor individualisme.

Likevel opplever vi at studenter og forelesere lærer mest gjennom mellommenneskelige møter på tvers av kulturelle kontekster. Slike møter gir en bredere forståelse av verden og utfordrer egne «tatt-for-gittheter». Gjennom et fire-årig prosjekt vil vi derfor ha digitale forelesningsrekker i samarbeid med masterprogram i Sør-Afrika og Brasil. Til høsten ønsker vi også studenter fra Uganda, Etiopia, Sør-Afrika og Brasil velkommen til vårt masterprogram.

Det aller beste for å utfordre eurosentriske perspektiver er trolig å bo og studere i et ikke-vestlig land. I årene som kommer tilbyr vi våre studenter stipend for studier og feltarbeid i Sør-Afrika eller Brasil. Dette er en unik mulighet til å lære om og bedre forstå forskjellige kulturer og perspektiver, og slik bidra til å redusere eurosentriske ekkokammer ved NTNU.

LES OGSÅ: Hvert semester søker håpefulle studenter seg til frivillige verv på Studentersamfundet. Hvordan er det når man ikke får være en del av dette fellesskapet?

Skriv til oss:

Ønsker du å ytre deg i Under Dusken?

Send ditt innlegg til debatt@studentmediene.no

Retningslinjer for debattinnlegg finner du her.

Powered by Labrador CMS