Samfundetleder

ABC: selvhjelp til eksamensperioden

Den unge befolkningen blir mindre lykkelig for hver dag som går. I eksamensperioden oppleves påkjenningen større. Vi må lære hvordan vi kan holde oss selv i god psykisk form.

Publisert

Sosiale medier og hverdagsperfeksjonisme gjør deg deprimert. Dette tyder både Studentenes helse- og trivselsundersøkelse 2018 (SHOT 2018) og Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) 2020 på fra før korona. Den økende graden av psykisk uhelse knyttes til et større krav om prestasjon, og HUNT finner tydelige tegn på sammenhenger med utviklingen av sosiale medier. Tre av ti studenter svarte på SHOT 2018 at kun de beste resultatene var gode nok, og én av fire hatet å ikke være best. Det er fort gjort å glemme hvem vi sammenligner oss med.

Toppidrettsutøvere forteller deg hvordan du skal trene, mesterkokker viser deg hva du skal spise og de rikeste menneskene i verden forteller deg hvilke klær du skal bruke. I tillegg studerer du med mange av landets fremste på ditt felt. Det er helt urealistisk at du skal være best eller i det hele tatt holde følge på alle areanaer.

Hele 29 prosent av studenter i Trondheim rapporterer om alvorlige psykiske helseplager før korona. Det er mange berettigede opprop for økte behandlingstilbud, og det trengs også. Men som daglig leder av HUNT Steinar Krokstad påpeker, så vil det aldri være mulig å behandle så mange mennesker. Dette er et samfunnsproblem, og det må jobbes forebyggende med folkehelsa.

Fem om dagen og tretti minutter daglig mosjon er helseråd de fleste kjenner godt til. Nå må vi få et like bevisst forhold til den psykiske helsa vår som vi har til den fysiske. Ett slikt tips er «ABC», som står for «act, belong, commit» og har fått stor internasjonal anerkjennelse. ABC sier at du må gjøre noe som er fysisk aktivt, noe som er sammen med andre og noe som er meningsfylt for å sikre god psykisk helse. Det kan være å møte venner for en tur i marka, delta i verv eller dra på konsert.

Vi vet at eksamensperioden er en ekstra krevende tid for mange. Gjør dette til en mulighet til å ta like aktive grep for din psykiske helse som for den fysiske. Ta deg en tur ut og gjør noe i tråd med ABC-reglene. Strukturer arbeidet og legg opp til pauser. Jobb med forventingene dine. Det kommer alltid til å være arenaer i livet der man skal prestere, og man kan ikke la hele livet bli til et langt, stressfylt magesår. Til slutt: Vær ekstra raus med dem rundt deg i denne perioden. Lykke til, og husk at enten går det bra eller så går det over!

Skriv til oss:

Ønsker du å ytre deg i Under Dusken?

Send ditt innlegg til [email protected]

Retningslinjer for debattinnlegg finner du her.