Her spiller musikken

Fra «Korobeiniki» i Tetris til Ariana Grande i Fortnite.

Publisert

Tiden da man lagde musikk på en Atari-ST-datamaskin er for lengst forbi (bortsett fra for nostalgikere på Gamescom). Nå jobber profesjonelle komponister og lyddesignere med den perfekte lyden, og verdenskjente musikere spiller virtuelle konserter. Dataspillmusikk har blitt en kjempestor industri med mer dybde enn du tror.

Tecnk deg Tetris uten den kjente musikken i bakgrunn, Mario Kart uten motiverende kjøre musikk eller Minecraft uten den vakre stemningsmusikken. De første dataspillene var nemlig stille. Først på 70-tallet utviklet programmerere den første lydeffekten «ping» – lyden av en ball i spillet Pong.

I 1981 slapp Sega et spill med navn Frogger. Det var det første med elleve egenkomponerte låter som dermed ikke trengte å loopes. Musikken varte hele spilltiden. Veien mot nivået til Skyrim var derimot fortsatt lang.

Dataspillmusikk er dynamisk

De første dataspillkomponistene ble populære på 80-tallet, særlig i Japan. Da var musikken fortsatt lineær og begrenset til noen få enkle lyder. Senere, etter som teknologien utviklet seg, ble musikken interaktiv. Om du er i fare, løper, er i en ny verden eller snakker til karakterer, tilpasses musikken handlingene dine. Den påvirker ikke bare nåtiden, men er et resultat av fortiden og indikerer en situasjon i framtiden.

Og det er det som skiller musikken i dataspill fra filmmusikk. Det betyr riktignok ikke at filmkomponister ikke lager musikk for videospill. Tvert imot skrev for eksempel musikkgiganten Hans Zimmer musikken for The Call of Duty: Modern Warfare 2 og Crysis 2.

Et navn man burde kjenne til, er Koji Kondo. Japaneren var den første komponisten som jobbet for Nintendo på begynnelsen av 80-tallet, og han står bak den karakteristiske lyden til selskapet. Han har også laget musikk til The Legend of Zelda og Super Mario World, og ble en legende i dataspillmusikkverden. For hvert nye Zelda- og Mario-spill er det han som blir kreditert og får anerkjennelsen.

Først i 1990 ble spillselskapet Sega interessert i popmusikk og engasjerte Michael Jackson til å bidra til spillet Moonwalker. Michael sine kjente utrop og låten «Beat It» ble integrert i spillopplevelsen og gjorde spillet til en bestselger.

Prisverdige utviklinger i de siste 20 årene

Musikk i dataspill kan enkelt blir irriterende eller for mye. Derfor har det blitt naturlig å høre på egne spillelister mens man spiller. Ett spill har brukt dette som utgangspunkt for å gi spilleren muligheten til selv å velge musikken som spilles i spillet. I Grand Theft Auto, som dreier seg om å kjøre bil, tilbys det personlige lydspor. I GTA V finnes det 16 radiokanaler med til sammen over 400 låter du kan velge mellom. For nesten hver sjanger finnes det en egen radiokanal: FlyLo FM for IDM, The Lowdown 91.1 med Soul og Non-Stop Pop Fm, der modellen Cara Delevigne leder programmet som en litt mer ekstrovert versjonen av seg selv.

Ett av de beste dataspillydsporene har Skyrim. Musikken er så atmosferisk og episk at den setter tonen til hele spillopplevelsen. Den fortjener en pris. Men den første dataspillmusikken som faktisk vant noe stort, var musikken til Civilization. Den vant en Grammy i 2011. Andre viktige priser for musikk i videospill er Game Audio Awards, som i år arrangeres i Finland og BAFTA Game Awards som kåret Returnal til vinner i kategori musikk og lyd 8. april 2022.

Fortnite har blitt til en ny konsertscene

Nå til dags er det vel mest kjendiser som fungerer som valuta i dataspill. Ikke bare vises programledere og modeller i spill, spesielt musikere er invitert til å samarbeide med videospill med den nyeste teknologien. Takket være VR og AR kunne Travis Scott og Ariana Grande spille en virtuell konsert i Fortnite. Også Royal Blood og Lil Nas X stilte opp i Roblox. Fortnite har frambragt egne danser som ungdommen rundt verden stolt viser fram i enhver situasjon. Ikke minst har artisten Marshmello flere ganger vært involvert i spillet, og er nå en karakter.

Koronapandemien har visst bidratt til et tettere samarbeid mellom videospill og musikere, men trenden var forutsigbar. Allerede på 90-tallet skrev David Bowie flere låter eksklusivt for spillet Omikron: The Nomad Soul. Også Imagine Dragons ble ansatt for å lage en reklamelåt for League of Legends. Sist, men ikke minst, ga Linkin Park først ut sangen «The Catalyst» for Medal of Honor-spilltraileren gjennom EA før de slapp den på alle andre platformer.

Dataspillmusikk har nesten nådd filmmusikkens nivå. Den fyller fysiske orkestersaler og selger bra. Kjendiser og musikere lager eksklusive låter til spill, og selskapene investerer store summer i god lyddesign. Gitt det faktum at du vanligvis bruker hodetelefoner når du spiller, settes også stort fokus på romlig lyd og interaktivitet. Her spiller musikken den ledende rollen.