UFARLIG NAVN? Gjennom sin nye kampanje lokker Sit med en reise til verdi av 20 000 kroner til den studenten som kan komme opp med et navn som bedre får frem alvoret med gonoré.

Svart humor eller bagatellisering av farlig kjønnssykdom?

Sit håper å få studenter til å ta kjønnssykdommen mer på alvor med ny humoristisk kampanje, men medisinstudenter er ikke bare positive til virkemidlene.

Publisert

«Underlivsragnarok», «klammas stygge storebror» eller «utflodshelvete»? Premisset for Sits nye kampanje i sosiale medier er at navnet gonoré ikke høres farlig nok ut. Studenter oppfordres derfor til å sende inn forslag til nye og skumlere navn, og premien for beste navneforslag er en tur for to personer til Gonore i Frankrike.

Kampanjen er et samarbeid mellom flere studentsamskipnader rundt omkring i landet, og komiker Martha Leivestad fronter kampanjen i sosiale medier. Er et nytt navn og svart humor nøkkelen til å få studenter til å ta kjønnssykdommen på alvor?

Alvor i humoren

Den studentdrevne organisasjonen Medisinerenes seksualopplysning (MSO) fremmer kunnskap om seksuell helse og kjønnssykdommer. Nestleder Trygve Granaune Brenne synes det er bra at Sit løfter frem et tema mange ikke tar på alvor.

TODELT: Nestleder Trygve Granaune Brenne for MSO synes det er bra at temaet løftes frem, men at kampanjens format kan gi negative konsekvenser.

– Mange tar lett på kjønnssykdommer da testing og behandling er gratis. En slik kampanje gjør at det får mer oppmerksomhet og snakkes mer om, mener Brenne.

Samtidig mener han at en humoristisk kampanje som dette kan bidra til at man tuller vekk hvor alvorlig gonoré faktisk kan være. 

– I verste fall kan det jo føre til at man faktisk blir steril, sier Brenne.

Ved siden av studiene arbeider han også ved Sits helsestasjon. Der kan han opplyse om en forskjell på hvordan studenter oppfatter de ulike kjønnssykdommene. 

– Jeg opplever at mange føler mer flauhet rundt gonoré fremfor klamydia, muligens på grunn av symptomene og at man blir en del av smittebølgen, opplyser Brenne. 

Likevel ønsker han å presisere at MSO er positive til at Sit fremmer problematikken og håper kampanjen bidrar til økt oppmerksomhet.

LES OGSÅ: Om nybygg: – Folk blir edru av å gå inn der

Skremselspropaganda har vært prøvd før

Kommunikasjonsansvarlig Bjørn Tore Hals ved Sit forteller at de ville prøve noe nytt med denne kampanjen.

HUMOR: Kommunikasjonsansvarlig Bjørn Tore Hals ved Sit håper at humor kan bidra til å ufarliggjøre temaet og gjøre at folk snakker mer om det.

– Vi prøver nye ting hele tiden for å få ut dette budskapet, og denne gangen ønsket vi å teste ut en mer humoristisk tilnærming.

Hals sier at det ikke har manglet forsøk på å bruke mer seriøse informasjonskampanjer for å få frem alvoret opp gjennom årene. 

– Skremselspropaganda har vært prøvd før. Det fører like gjerne til at folk lukker øyne og ører for et ubehagelig budskap. Vi håper at humor kan bidra til å ufarliggjøre temaet og gjøre at folk snakker mer om det.

Hals sier at han er helt enig med Brenne i MSO i at unge tar for lett på sykdommen.

– Det er nettopp bakgrunnen for kampanjen. Vi er bekymret for om alvorlighetsgraden av gonoré er godt nok kjent, all den tid det har vært en kraftig økning i antall gonorétilfeller i Norge, spesielt blant unge. 

Når det kommer til kampanjens bruk av humoristiske virkemidler sier Hals at det alltid vil være en diskusjon om hvilke virkemidler som er mest effektive. 

– Vi tror flere virkemidler må tas i bruk, for å nå bredt inn i målgruppen.

Hals sier at det er for tidlig å evaluere kampanjen ennå, men at det virker som kampanjen gjør det greit på sosiale medier så langt. I tillegg til kampanjen forteller han at Sit også tilbyr gratis testing, og oppfordrer studenter som har ubeskyttet sex til å teste seg.

Bekymret for multiresistent gonoré

Monica Brun Løkkeberg jobber som helsesykepleier i Sit. Hun forteller at man har sett en urovekkende økning i smitten de siste årene, og at de store studiebyene er overrepresenterte.

BEKYMRET: Monica Brun Løkkeberg er helsesykepleier i Sit og forteller at den store økningen i gonorésmitte blant unge voksne de siste årene er urovekkende.

– Vi må få studenter til å forstå at gonoré er farlig, og se alvoret i den situasjonen vi står i med stor økning i smitten.

Selv om det ikke finnes statistikk som viser hvor stor smitten er blant studenter spesifikt, forteller Løkkeberg at de har sett en særlig stor økning blant jenter i alderen 20–24 de siste årene. Det er heller ikke bare for enkeltstudenten at gonoré kan ha kjipe konsekvenser.

– På samfunnsnivå er man bekymret for utviklingen av multiresistente gonoré-bakterier som det kan være vanskelig å få bukt med. Dette fører også til en økning i antibiotikabruk som vi heller ikke ønsker, sier Løkkeberg.

Hun kommer med en klar oppfordring til studenter:

– Det er viktig at man beskytter seg med kondom.

LES OGSÅ: Hobbykleptomani dekorerer kollektivet

Tror humor kan være et effektivt virkemiddel

Mats Fengestad, Siren Hogseth og Mali Røstadmo går alle årsstudium i bevegelsesvitenskap. Ingen av dem har sett Sits kampanje i sosiale medier, men tror den kan bidra til å skape oppmerksomhet.

POSITIVE: Mats Fengestad, Siren Hogseth og Mali Røstadmo tror kampanjen kan bidra til at folk oppsøker mer informasjon om sykdommen.

Fengestad tror et nytt og mer beskrivende navn på sykdommen kan ha en avskrekkende effekt.

– Folk er nok ikke redde nok for gonoré. Om man får et bilde i hodet av hvordan sykdommen oppleves når man hører navnet, så tror jeg det hadde gjort at folk fikk litt mer respekt for sykdommen, sier Fengestad.

Fengestad tror stuntet med navnebytte kan få folk til å bli interessert og søke opp sykdommen for å lære mer om den. Han får støtte av Hogseth, som tror en litt humoristisk kampanje kan skape nysgjerrighet som gjør at man oppsøker mer informasjon.

FRONTFIGUR: Martha Leivestad fungerer som frontfigur for kampanjen, hvor «utflodshelvete» er et av de mange spenstige forslagene.

– Jeg tror mange har hørt om gonoré, men kanskje ikke vet noe særlig om hva det faktisk innebærer, sier Hogseth.

Røstadmo tror en humoristisk kampanje kan være med å gjøre det mindre tabubelagt.

– Kanskje flere tør å prate om det når det ufarliggjøres på denne måten, sier Røstadmo.

De tre studentene synes ikke det var dumt av Sit å velge komiker Martha Leivestad til å fronte kampanjen. 

– Jeg synes hun er rett person til jobben. Hun er ung, og selv om hun er morsom så kan hun nå gjennom med et sånt seriøst budskap på en litt annen måte enn det en tradisjonell informasjonskampanje kan, sier Fengestad.

Diskret samtale om «underlivsragnarok»

At kampanjen spiller på blikkfang og humor kan ha en positiv effekt, mener en gjeng barnevernsstudenter som gjerne vil snakke om kjønnssykdommer etter en seks timer lang forelesning om jus og sosialpolitikk. Samtidig synes de at gonoré blir bortglemt sammenlignet med de andre kjønnssykdommene.

GONORÉ ER ILLE NOK: Barnevernstudentene (f.v.) Stine Holsen, Synnøve Vikås, Tobias Tellungen, Lilja Martinsen og Bendic Roksvåg Jentoft bruker gjerne lunsjen på å diskutere hvor ille ordet gonoré egentlig er.

 – Jeg er en åpen person og snakker om kjønnssykdommer, men føler jeg aldri har tatt opp gonoré, sier Bendic Roksvåg Jentoft.

Studentene mener derimot at en navneendring ikke har noe godt for seg og at gonoré er ille nok fra før av. 

– Gonoré høres ut som at du skal ha det vondt, sier Synnøve Vikås.

Selv om navneendringen mest sannsynlig ikke blir offisiell, mener studentene at de nye navneforslagene hadde gjort temaet mer kleint og vanskeligere å snakke om. 

– Du kan ikke ha en diskret samtale om «underlivsragnarok», mener Vikås.

Som et alternativ fremmer studentene heller «gonna» eller «gonno», på lik linje med «klamma» for å få gonoré-begrepet hyppigere inn i den hverdagslige talen. Kanskje sender de inn forslaget.

– Jeg tar gjerne en ferie i Frankrike, avslutter Stine Holsen.

LES OGSÅ:  Mener Sit er for dårlig til å markedsføre psykisk helsetilbud

Powered by Labrador CMS