
Musikkommentar
K-pop er en hjertestarter for klassisk musikk
All musikk som blir laget, stjeler
fra noe som allerede finnes.
Hva skjer når Beethoven møter
K-pop?
Hvis man drar på torsdagskonserten til Trondheim symfoniorkester, er gjennomsnittsalderen oppimot 60 år. Dette gjør en person som er entusiastisk for klassisk musikk bekymret for fremtiden.
Det er bare den eldre generasjonen som holder klassisk musikk i live. Når de blir borte, vil klassisk musikk ha et publikum?
Og hvordan kan k-pop fikse dette? Du har hørt på denne musikksjangeren og danset til den uten at du er klar over det selv. Et eksempel er Undergrunn sin «Peroni & Perignon» som sampler Mendelssohn sin fiolinkonsert i e-moll. Men den popsjangeren som virkelig utmerker seg i sampling av klassisk musikk, er ikke norsk pop, men koreansk pop.

K-pop er en sjanger med mange underkategorier, som pop, rock og rap. Bare at det synges på koreansk. Sjangeren består hovedsakelig av musikkgrupper som både synger og danser, og som har store grupper av fans rundt om i hele verden. De mest kjente gruppene som BigBang, Girls Generation, BTS, Twice og Blackpink har de siste årene appellert og inspirert den yngre generasjonen. I denne sjangeren brukes klassisk musikk ganske ofte. Hvordan møtes disse to verdenene?
Når komponister som Bach, Beethoven og Mozart allerede har funnet på geniale melodier, gir det mening at det blir gjenbrukt i dagens popmusikk. Bruken av klassisk musikk i k-pop er faktisk et gjennomtenkt grep.
K-pop har ofte slitt med å riste av seg ryktet som useriøs musikk for tenåringsjenter. Klassisk musikk derimot er kjent for å være musikk for de sofistikerte. Bruken av samples fra klassisk musikk i k-pop gir sjangeren mer dybde.
LES OGSÅ: Albumanmeldelse: JENNIE – Ruby
«Lie» av Jimin, en sårbar låt om å finne seg selv, er inspirert av «Daza» fra akt to i operaen «La vida breve» av Manuel de Falla. Orkesteret i «Lie» har den samme dramatiske stemningen og intensiteten man også kan høre i «La vida breve».
«Nxde» av (G)I-DLE, et skrik om at samfunnet ikke skal se på kvinner som objekter, sampler stykket «L’amour est un oiseau rebelle» fra operaen Carmen. Operaens dramatikk gir sangen mer liv og gjør den mer storslagen.
Man kan diskutere om bruk av klassisk musikk i k-pop er stjeling eller inspirasjon. All musikk som blir laget stjeler fra annen musikk som allerede finnes.
Noen kan se på dette som tukling med tradisjoner, men det kan også introdusere et ungt publikum til klassisk musikk. Bruken av samples gjør det mer tilgjengelig for den enorme målgruppen k-pop har.
Det er et hav av musikk der ute. Man
jager fort etter ny musikk som er bedre
enn det vi har fra før. Det som engang
var tidløst da, virker kjedelig nå. Når
lyttere leter etter nye toner, svarer k-pop
med å se tilbake på fortidens pop, den
klassiske musikken.
LES OGSÅ: Albumanmeldelse: JISOO – AMORTAGE