![POENGET ER Å LÆRE: Studentene August Dokken, André Haugstad, Embret Skirbekk og Leonardo Gjestvang mener at hvordan studenter bruker kunstig intelligens er viktig.](https://image.underdusken.no/330130.webp?imageId=330130&x=6.59&y=21.85&cropw=87.04&croph=66.16&width=960&height=548&format=jpg)
Studenter bruker rekordlite tid på studiene
Studentene bruker mindre tid på studiene enn før, og Nokut mener KI har skylden. Studentene selv mener det er mer nyansert.
Resultater fra Studiebarometeret viser at heltidsstudenter i snitt bruker 32,5 timer på studiene per uke. Det skriver Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) i en pressemelding. Dette er det laveste tallet registrert av undersøkelsen, som har pågått i ti år.
Nokut mener den økte bruken av KI er årsaken til at studenter bruker mindre tid på studiene. Studenter som aldri bruker KI, bruker mer tid på studiene enn de som bruker KI ofte.
Flere hjelpemidler enn KI
Mathilde Brenner studerer samfunnsøkonomi på tredje året. Hun er kritisk til Nokuts slutning, og mener det kan være flere grunner til at studentene bruker mindre tid på studiene enn før.
Hun trekker frem at studier i dag er mer fleksible og lettere å kombinere med andre ting.
– Vi jobber mer effektivt fordi man kan se forelesninger digitalt, sier Brenner.
Hun mener at digitale forelesninger gjør at man kan gjøre studiene mer hvor og når man vil, slik at man får mer tid til andre ting.
– Man er ikke like avhengig av å møte opp på campus, og da går ting raskere, fortsetter hun.
LES OGSÅ: Lange ventelister: – Trondheim er et kroneksempel på at det går galt
– Bruker nesten ikke bøker
Venninnen Anna Karoline Henriksen Glasø er ferdig med studiene og jobber nå heltid. Hun stiller seg bak Brenners oppfatninger av studentenes vaner, men mener bruk av KI også spiller en stor rolle.
De er begge enige i at KI blir mye brukt av studenter.
– Mange sparer mye tid ved å bruke slike hjelpemidler, sier Glasø.
Brenner har selv opplevd at måten hun studerer på har endret seg siden KI ble lansert.
– Det er helt annerledes. Jeg brukte ikke KI i det hele tatt i førsteklasse og nå bruker man det jo på alt. Man jobber på en helt annen måte. Jeg bruker nesten ikke bøker lenger, bekrefter Glasø.
Lærer mindre ved hjelp av KI
![SPISSET LÆRING: Studentene Mathilde Brenner og Anna Karoline Henriksen Glasø mener effektivisering av studiene kan ha en kostnad.](https://image.underdusken.no/330136.webp?imageId=330136&x=0.20&y=39.08&cropw=99.80&croph=42.71&width=960&height=548&format=jpg)
Selv om Brenner og Glasø mener at KI gjør arbeidet raskere, ser de også hvilke begrensninger det kan ha for læringen.
– Man mister kanskje litt av læringen ved at man ikke bruker like mye pensum, reflekterer Brenner.
Glasø stiller seg bak dette. Hun forklarer at når man bruker bøker så handler kapitlene ofte om hvert sitt store tema. Da må man lete og lese seg frem til det man trenger.
– Læringen blir mer spisset. Hvis man stiller spørsmål til en KI-basert språkmodell, slipper man å lese så mye rundt, forteller Glasø.
Brenner stiller seg bak tanken om at effektiviseringen også har en kostnad.
– Det kan hende man lærer akkurat det man må, men ikke så mye mer. Og så gir KI deg det svaret den tror du vil ha, sier hun.
LES OGSÅ: Campussamlingen setter Dødens dal i fare
Ikke nyttig i alle fag
Ifølge resultatene i Studiebarometeret er det store variasjoner mellom de ulike studieretningene i hvor mye studentene bruker KI.
Leonardo Gjestevang studerer elektronisk systemdesign og innovasjon (elsys) ved NTNU. Han forteller at han og klassekammeratene bruker KI mye, men understreker at det ikke er nyttig i alle emner.
– I elektronikk, når man jobber med kretser og sånt, er ikke KI-verktøy så veldig nyttig. I slike emner er det ikke så mye hjelp, sier Gjestvang.
Gjestvang mener at det i noen studieretninger vil være spesielt nyttig med kunstig intelligens.
– I økonomi for eksempel er det mye ren teori, og da er det lett for KI-verktøyene å bare hente opp informasjon, mener han.
Poenget er å lære
Elsys-student André Haugstad er i likhet med kompisen Gjestvang enig i at KI nok spiller en betydelig rolle i at studentene bruker mindre tid på å studere. Han mener derimot at hvordan studenten bruker hjelpemiddelet har stor betydning for utfallet.
– Det kommer an på hvordan du bruker det. Hvis du bruker KI på riktig måte, da er det veldig bra hjelp. Men det kan bli misbrukt, sier Haugstad.
August Dokken studerer fornybar energi og slenger seg på diskusjonen.
– KI er veldig god på å forklare begreper og den kan forklare ting sånn at du skjønner det selv, forteller Dokken.
Embret Skirbekk studerer elektrifisering og digitalisering. Han er enig i at KI er et nyttig verktøy, men mener også at studentene som kun bruker KI for å jobbe raskere skyter seg selv i foten.
– Poenget er å lære og ikke bare å gjøre oppgavene. Hvis jeg ikke lærer ved å bruke KI, så får jeg dårligere karakter eller stryker på eksamen, sier Skirbekk.
LES OGSÅ: Eit bygg for både nakenmodellar og motstandsfolk