Blackboard er litt som blackface: Ikke greit i 2019
– Oljelobbyen har kanskje stjålet barndommen til Greta Thunberg, men Blackboard har stjålet min ungdommelige livsglede.
Da jeg startet på NTNU sommeren 2017 florerte ryktene om Blackboard, alt som var nytt, annerledes, og vanskelig. Den eneste læringsplattformen jeg hadde erfaring med var den jeg har brukt siden barneskolen: Fronter. Jeg husker ærlig talt ikke hvordan Fronter fungerte, men hadde det vært like jævlig som Blackboard er i dag så hadde jeg sikkert fortsatt vært traumatisert. Oljelobbyen har kanskje stjålet barndommen til Greta Thunberg, men Blackboard har stjålet min ungdommelige livsglede. Så jeg må si som Greta: De har kjent til problemene i alt for lang tid, og nektet å gjøre noe med det.
Såvidt jeg kan se har ingenting forandret seg siden innføringen for to og et halvt år siden. Menysystemet er dritt, og forsiden ser ut som noe ræl som ble snekret sammen på starten av 2000-tallet. Enkle ting som å finne oppgavetekster tar fortsatt mye lengre tid enn det burde. Kardinalsynden til Blackboard er at den legger opp til at forelesere som avla doktorgrad på 80-tallet får frie tøyler til å forurense både emnerom og sinnstilstanden til de som skal bruke dem.
Kjernen i problemet med Blackboard er en fullstendig og total mangel på organisering og standardisering av emnerommene. Avhengig av hvem som er fagansvarlig kan informasjon, pensum og andre ressurser ligge i totalt forskjellige mapper og undermapper. Dette gjøres ikke enklere av Blackboard sitt tungvinte design. Designet innebærer at du ikke kan forhåndsvise eller bla i undermapper uten å gå videre og laste inn siden på ny.
Få ting er så frustrerende som å klikke på det som viser seg å være en enorm powerpoint, som du da må laste ned på den delte internettlinja, samtidig som den ene hybelkameraten spiller FIFA, og den andre streamer Funkyfam. Jeg får lyst til å stikke ut øynene mine når jeg ser nedlastingen starte for forelesningsplan(14). Gjett hva: Blackboard åpner ikke word-dokumenter. Det burde være innenfor kompetansen til enhver person som administrer et emne i blackboard å lagre dokumenter som PDF.
Tilbakeblikk på Blackboard-skepsis: Foreleser mener blackboard er et elendig valg
Når du slår sammen en dårlig plattform med folk som ikke vet hvordan de skal systematisere, så får du det navigeringsmarerittet Blackboard er. Jeg har blitt sendt til å alt-tabbe gjennom tre separate word-dokumenter (som alle må lastes ned for femte gang) bare for å finne ut når jeg har seminar og hva jeg skal lese. Dette burde selvfølgelig kunne slåes sammen til en enkel PDF-fil, og vær nå så snill å la oppgaveteksten stå i mappa oppgaven skal leveres i.
Fortsatt er det slik at Blackboard ikke varsler om noe nytt blir lagt ut, med mindre det postes en egen annonsering. Annonsering-systemet i seg selv vet jeg ikke om er direkte ødelagt, eller bare veldig misbrukt. Etter snart to og et halvt år har jeg ennå til gode å se en annonsering som ikke er merket som viktig. Enn så lenge håper jeg på å se at semesteroppgaven min blir vurdert godkjent, eller 1/1 (eller om jeg er veldig heldig, 100/100).
I mellomtiden, her er 5 tips til forelesere, læringsassistenter, og andre som har fått gleden av å styre med et Blackboardrom.
-
Lagre alt som PDF-dokumenter, inkludert powerpointer. PDF-er kan åpnes innad i Blackboard, omtrent alt annet kan ikke det. Jeg har ingen planer om å ligge på sofaen og spille en lysbildefremvisning for meg selv. Med mindre det spesifikt er ment at studenten selv skal inn og redigere dokumentet, ikke last opp noe som helst i .pptx. eller .docx.
-
Prøv å holde en viss grad av system og orden. Noen emner har veldig gode, oversiktlige sider som er lette å navigere, mens andre har en del å gå på. Prøv etter beste evne å sette ting i et logisk system og unngå for mange undermapper.
-
Med mindre funksjonen faktisk er ødelagt: Ikke marker alle annonseringer som viktig (og send for guds skyld ikke e-post i tillegg med mindre det er ekstrem hast.)
-
Bruk annonseringer strategisk, tenk på at den om en uke har druknet blant alle de andre. Om det er viktige endringer eller informasjon, så må du oppdatere dokumentene.
-
Om du gir en beskjed i forelesning, gi samme beskjed på Blackboard. Om du nonchalant nevner forbigående at du vil motta oppgaven på mail, og ingen gjør det, har du bare deg selv å takke.
Les også: NTNU kan ha ulovlig lang sensurfrist