Moskus Recordings: Fra livekonsert til utgivelse

I kjelleren på baren Moskus finnes det en gyllen mulighet for artister som ønsker å gi ut livemiks av egne konserter.

Publisert

I Olav Tryggvasons gate ligger det en perle av et konsertlokale og en bar. Moskus har siden oppstarten i 2012 blitt en viktig møteplass og en kjær musikkscene for etablerte og uetablerte artister. Under koronapandemien utviklet en ny idé seg, og i fjor vår ble den satt ut i livet. 

Med inspirasjon fra 60- og 70-tallets «mobile studios» ble Moskus Recordings til. Under hver konsert som spilles på scenen, sitter det en lydtekniker som livemikser kontinuerlig i et lite studio i kjelleren. Magnus Lykkelig er daglig leder og eier av Moskus. Han forteller, sammen med studiotekniker Mona Hynne, om konseptet.

Hva er Moskus Recordings? 

STOLTE: Studiotekniker Mona Hynne og Moskus-eier Magnus Lykkelig foran miksebordet i kjelleren.

Lydprøvene til kveldens konsert er godt i gang, og lyden fra scenen oppe følger oss ned trappen og inn i studio hvor studiotekniker Mona Hynne sitter godt plassert bak miksebordet. 

Hynne jobber freelance som tekniker og mikser, og er en del av et team på åtte som står for livemiksing på Moskus Recordings gjennom Øra studio. Hun har vært en del av teamet siden oppstarten og var med på studioets første opptak i 2023. Siden prosjektet startet, har alle konserter på  Moskus blitt livemikset, og artistene får med seg liveopptak og miks hjem etter konserten. 

– I konsertsammenheng er det mye energi, så det blir annerledes enn energien man har i studio. Det er et publikum man får reaksjoner fra, og alt foregår i øyeblikket. Verdien av å ha opptak av en konsert er dermed veldig stor, forteller Hynne. 

Vegg i vegg med studioet finnes det et rom som Lykkelig kaller for «repareringsrommet». Rommet ble etablert for at band og artister skulle få muligheten til å fikse opp i det de ikke ble helt fornøyde med. 

Her vil det også være mulighet for å inkludere ting de ikke hadde tid til å gjennomføre under selve konserten, og gjøre opptak med studioets utstyr for eget bruk og eventuelle utgivelser. 

– Det er ingen som spiller en konsert og tenker «Yes, den satt! La oss gi den ut». Det er derfor vi har utvidet studioet med et øvingsrom, preprodrom eller et «repareringsrom». Her er det muligheter for å få «reparert» på liveopptaket før en eventuell utgivelse, forteller Lykkelig. 

De lokale bandene Earth Moon Transit og NSB har begge utgitt livemikser fra sine konserter på Moskus under navnet «Moskus Sessions». Hittil er det kun disse to albumene som er gitt ut gjennom Moskus Recordings. 

– Vi tror på at det skal løsne litt etter hvert, at folk plukker det opp og får lyst til å ta opp egne konserter. Litt av idéen bak prosjektet er at det skal være en billig måte å få gitt ut musikk på. Du kan tjene penger på å spille inn en plate – tenk det, sier Lykkelig. 

Hynne legger så til at litt av kjernen til prosjektet er at det ikke er all musikk som behøver å gjøres så mye penere i studio. 

– Noen ganger kan det være viktig å beholde den energien og publikumsfølelsen en livekonsert gir. Gjennom livemiks beholder man nettopp det, sier Hynne.

Fra digitale konserter til livemiks 

Det viste seg at det var pandemien som skulle bli den utløsende faktoren for idéen bak Moskus Recordings. Da samfunnet stengte ned, lukket også barene og konsertscenene dørene. 

LIVEOPPTAK: Fra miksebordet har man full oversikt over alt som skjer på scenen.

Ettersom Moskus allerede hadde en konsertserie klar, bestemte Lykkelig og bookingansvarlig Tor Schjølberg seg for å sette i gang med digitale konserter fra barens lokaler kun få dager etter nedstenging, med band og artister som Ida Jenshus, Stage Dolls, Erlend Ropstad og Gåte.

– Selve innspillingene av de digitale konsertene ble gjort gjennom et nokså enkelt oppsett, med mikser rett på gulvet og et par kameraer plassert rundt scenen, sier Lykkelig. 

Til tross for det enkle oppsettet var det de digitale konsertene under pandemien som skulle bli starten på det som senere ville utvikle seg til å bli Moskus Recordings. 

– Vi fikk prøvd oss som studio. Vi arrangerte rundt 30 til 40 konserter under pandemien, som ble tatt opp og sendt direkte på Youtube og Facebook. Da var hele plassen et livestudio, og dette her er fortsettelsen. Det var de to beste årene i arbeidskarrieren min, sier Lykkelig med et smil.

Veien videre 

Planen for prosjektet videre er å høre med bandene som allerede har blitt livemikset, om de har to låter de er fornøyde med, slik at Moskus Recordings kan gi ut en egen singelserie, forteller Lykkelig. 

Samtidig som konsertene blir livemikset, blir de også tatt opp på kamera. Samlet er det åtte kameraer som blir satt opp rundt i lokalet under konserten. 

– Kameraopptakene som blir gjort under konsertene, kan bli viktige for konseptet fremover, ettersom det da kan spres videre gjennom plattformer som Youtube og Facebook, mener Hynne. 

Lykkelig og Hynne er enige om at prosjektet ikke har blitt markedsført noe særlig, men at ryktet går. Lykkelig håper at flere vil plukke det opp og dermed ønske å gi ut egne liveplater i tiden fremover. 

LES OGSÅ– Samfundet er veldig Berlinsk

Powered by Labrador CMS