Trondheims første spillefilm
«Kvinner i for store herreskjorter» åpnet Kosmorama og har premiere i resten av landet 6. mars.
Tekst: Maria Lund Krogstad
Tidligere i år ble filmen nominert til en pris på filmfestivalen i Gøteborg, hvor den også hadde verdenspremiere. Snart får også det norske publikummet muligheten til å se den. Filmen er basert på boka Vente, blinke av Gunnhild Øyehaug.
Handlingen i boka er lagt til Bergen, men regissør Yngvild Sve Flikke kommer fra Trondheim, og valgte å legge filmen til byen hun vokste opp i. Store deler av filmen er satt til Trondheim sentrum, spesielt på Bakklandet og området rundt Nidarosdomen.
– Jeg syntes det var på tide med en spillefilm fra Trondheim, og så er jo en veldig fin by. Vi har prøvd å vise byen fra en annen side, sier hun.
Flikke har lenge drømt om å filme i Trondheim, og er veldig glad for at Øyehaug lot henne filme den der.
– Jeg håper jeg har klart å ta med tematikken og humoren fra boka over i filmen, sier hun.
Byttet navn
Til å begynne med gikk filmen under samme tittel som boka, men dette har blitt endret i ettertid.
– Dette var hovedsaklig for å skille mellom film og bok, i og med at det har blitt gjort en del endringer fra boka, sier Flikke.
Hun er selv veldig glad i den gamle tittelen, så det satt langt inne å endre den.
– Vi har vært gjennom veldig mange forslag, men vi falt på «Kvinner i for store herreskjorter» fordi den tittelen er noe de som har lest boka kanskje husker, sier hun.
Store deler av filmstaben besto av filmarbeidere fra Trøndelag, men i tillegg var det mange studenter som deltok i produksjonen av filmen. Universitetslektor Marius Øfsti ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, mener studentene som har vært med på prosjektet har fått kompetanse man ikke får ellers.
– Det er klart at man ikke skal undervurdere all den kompetansen som finnes i å ha vært med på et filmsett. Også de små rollene, for eksempel det med å være med å holde orden på statistene, er kompetanse man ikke nødvendigvis får noe annet sted, sier han.
Filmmiljø i vekst
Øfsti har selv studert i Trondheim, og mener denne filmen har mye å si for filmmiljøet i byen.
– Det viktigste med denne filmen er at den er en symbolsk milepæl. Filmmiljøet i Trondheim har lenge jobbet for å få til en spillefilm her fra byen, og nå har de klart det, sier Øfsti
Han sier at særlig dokumentarfilmmiljøet i Trøndelag har vokst mye, og at også fiksjonsfilmmiljøet nå begynner å ta innpå.
– Det er klart det hjelper mye på selvtilliten til alle som jobber med film i Trøndelag, sier han.
Øfsti påpeker at noe av det viktige med denne filmen ikke bare er at den er filmet i Trondheim, men i det hele tatt i Norge.
– Trenden går jo motsatt vei, altså at norsk film filmes utenfor Norge. Vi beveger oss mot at filmarbeidere i Norge har mindre å gjøre, fordi det gjerne filmes i Øst-Europa og slike steder, sier han