Manglende kvinnelige headlinere på Samfundet
Et homogent semesterprogram høster inn kritikk fra studenter.
Hvert semester består lineupen på Samfundet av en rekke større og mindre artister. Høstsemesterets utvalg konserter skiller seg ut med en tydelig mangel på kvinnelige headlinere. Hittil er det ikke planlagt noen store kvinnelige headlinere, mens det er planlagt tre mindre konserter med kvinnelige artister, med ULD på Vuelie og to ulike band på Bråkefestivalen.
I møte med dette har Samfundet mottatt kritikk
fra flere studenter. Blant kritikerne er Linnea
Östgård, som ønsker likestilling i artistene som
spiller på Huset.
– På Studentersamfundet dette semesteret fikk ikke kvinnene muligheten til å vise seg frem som musikere, og vise talentene sine, sier Östgård.
Flere faktorer som påvirker urettferdig booking
Samfundets høstprogram har mottatt kritikk fra
flere hold. Psykologistudentene Nora Julianne Soot,
Amelia Alexandra Løgavlen og Rebecca Winge
mener likestilling er viktig, men tar hensyn til at
flere faktorer kan stå på spill i valget av bookinger.
– Jeg tror ikke jeg tenker over om det er en
kvinnelig eller mannlig artist som opptrer. Det
viktigste for meg er om jeg liker musikken eller ikke.
Men jeg synes likevel det er viktig å få likestilling i
industrien, forklarer Winge.
Jentene merker likevel at mannlige artister tar
større plass i media enn kvinnelige artister.
– Jeg føler jeg har snakket med venner om det
også, det er oftere man hører på mannlige enn
kvinnelige artister. Det er litt rart egentlig, at menn
tar så mye større plass, påpeker Soot mens gruppen
nikker i enighet.
Psykologistudentene mener mangelen på
representasjon og publisitet kan være en stor årsak
til at det er færre kvinnelige artister som får store
navn.
– Det føles jo litt som
en ond sirkel dersom
det er mangel på
representasjon i media
som gjør at det er færre
kvinnelige artister som
klarer å lage et navn for
seg. Hvis de ikke får
sjansen til å bli spilt blir det jo færre som hører om
dem, sier Soot.
En kritisk røst mot skjevheten
Student Linnea Östgard er en del av en mindre
gruppe studenter som har sendt kritikk til
Studentersamfundet på grunn av dette. Hun ønsker
likestilling blant alle artistene som spiller på Huset.
– Det er ikke spørsmål engang om at dette
er kritikkverdig. Det er mange medlemmer og
studenter som har lyst til å støtte kvinnelige artister,
sier hun.
Det er nemlig ikke snakk om å boikotte Studentersamfundet, oppklarer hun.
– Det med boikott er bare et rykte. Ingen andre av de jeg kjenner har sagt noe om at de boikotter i hvert fall, forklarer studenten.
Sammen med andre studenter har hun gitt kritikk til Studentersamfundet for å få frem beskjeden direkte.
– Det har vært flere som har kritisert Lørdagskomiteen og Klubbstyret. De har vært i dialog med dem og sagt at dette er dårlig, sier hun.
Östgård forklarer at dialogen har funket bra ettersom det allerede har oppstått fremgang etter klagene.
– Vi som har kritisert bookingen har allerede oppnådd det vi ville. De har tatt det til seg, og det virker som de prøver å forbedre seg, forklarer hun.
Hun følger opp med å påpeke at flere kvinnelige artister har blitt booket i etterkant av kritikken. Disse artistene skal spille allerede dette se mesteret. Dette fører til håp om forbedring både innad og utenfor Studentersamfundet.
– De har booket flere kvinnelige artister i ettetid. Det viser at både Samfundet og andre aktører kan ta kritikken til seg, noe som er viktig, forteller hun.
Östgård nevner at musikken ikke burde være knyttet til hvilket kjønn artisten er. Hun mener likevel det er viktig at alle skal kunne være representert i industrien.
– Det handler mer om representasjon og at det skal være et mangfold, sier hun.
Östgård trekker frem skuespilleren Ellen Pompeo, som viste frustrasjon over mangel av mangfold på sett. Sitatet «When I show up on set, I’d like to see the crew look like the world that I walk around in everyday», speiler nettopp denne frustrasjonen.
– Sitatet viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre
for å sikre at alle har muligheter, sier hun.
På samme måte som Pompeo ønsket å se mer mangfold på sett, ønsker Östgård å se mer mangfold på konsertscenen.
LES OGSÅ: Mener Sit er for dårlig til å markedsføre psykisk helsetilbud
Slik fungerer bookingen på Samfundet
Storsalbooker Christian Rolfsen og knausbooker Ida Aarestrup Haugland tar til orde for mangelen på kvinnelige bookinger på Samfundet.
På hvilken måte speiler booking til Klubbstyret Samfundet og studentmiljøet som helhet?
– I stor grad booker vi det som slår an blant studentene. Så spørs det jo hva som er tilgjengelig med tanke på hvem som lager album og hva man har råd til, samt hva slags spillejobber artistene vil ta. Vi prøver jo å tilby bredde så godt som det er mulig, sier Rolfsen.
Rolfsen opplyser også om at Klubbstyret booker artister de mener slår an blant studentene.
– Vi prøver å tilby bredde så langt det lar seg gjøre, sier han. Han sier at mye avhenger av hvilke artister som lager album, hva Samfundet har råd til og hvilke opptredener artistene selv vil ha.
– Jeg tror at det er litt tilfeldig. Vi har vanligvis
ganske mye bredde med kvinnelige og mannlige
artister, sier Rolfsen.
Rolfsen opplyser også at de måtte flytte noen opptredener på grunn av forsinkede album, eller TV -opptredener.
Videre sier han at de har ønsket å få flere kvinnelige artister, men at noen kvinnelige artister kun spiller på større arenaer.
– Vi har også lyst til å booke artister, fra utenlands og innenlands, som ikke har vært på Samfundet før for å se hva som skjer, sier Rolfsen.
Haugland mener at andre opptredener på Samfundet har en bedre kjønnsfordeling.
– Alle artistene som spiller på 23:59 på Vuelie har i større grad en bedre kjønnsfordeling enn det som er i Storsalen eller på Skala, forteller hun.
Både Haugland og Rolfsen er enige i at det kan se dumt ut med så få kvinnelige artister, men sier at neste semester blir bedre.
– Artistene som skulle ha vært dette semesteret
kommer neste semester, sier de.
Bookingprosessen i større detaljer
Rolfsen forteller at hans arbeid som bookingansvarlig går på å snakke med agenturer som sitter på store artister.
– Disse er ikke managementet til artisten, men et mellomledd mellom managementet og kon sertarenaene, forteller han videre.
Bookingen kan komme som bestilling fra Samfundet sin side, eller så kan managementet komme med forslag til Samfundet selv.
– Managementene kan ha samarbeidet lenge med Samfundet, så da tror de at de vet hva som passer til oss, sier Rolfsen.
Storsalsbookeren sier at det er litt varierende også når artistene kommer til Samfundet.
– Om vi har lyst på en artist som ikke kommer med et album før våren 2025, blir konserten høsten 2025, sier Rolfsen.
Videre sier han også at Klubbstyret ofte får e -poster fra vanlige publikummere med ønsker, og det hender de henter tips derfra.
Selv lurer Ida Haugland på hvordan folk tror at
prosessen fungerer.
– Booking på Samfundet handler altså vel så mye om hva agenturene foreslår til oss, i tillegg til hvem som er på turné det året, sier Haugland.
Rolfsen legger også til at hvilken type turné artistene er på, spiller en stor rolle. Han sier at noen artister ikke vil spille i Storsalen, men heller spiller på festivaler.
– Artister som Aurora, Gabrielle og Susanne
Sundfør har blitt festivalstørrelse, og ellers tar de i
bruk andre scener i byen, forteller han.
Samfundet og fokus på mangfold
Haugland og Rolfsen forklarer at kulturmangfoldet handler om at det både er mindre og større artister. Spennet blir da fra 23:59-konsertserien til de større artister i Storsalen som alltid selger ut.
– For oss er prosjektet et utvidet kulturtilbud også i form av konsert. En kan jo alltid tenke mer på å få med alle som driver med musikk, sier Rolfsen.
Rolfsen legger til at booking også handler om å selge billetter til de bookede artistene.
– Det er ikke krise å ikke ha utsolgte konserter, men det er gøy når vi selger ut, sier han.
Storsalsbookeren sier at Kulturutvalget som gjeng setter pris på å fylle huset, uavhengig av hva som spilles. Han sier også at ikke alt de booker er sine egne drømmebookinger.
– Det viktigste er at vi prøver å treffe hva publikum vil like, sier Rolfsen.
Forebyggende tiltak mot urettferdigheter
Haugland og Rolfsen vet at retningslinjer er noe som kan implementeres for å forebygge skjevfordelte bookinger, men presiserer at det kan gjøre det vanskeligere.
– Hvis du setter harde krav kan det bli vanskelig å booke, fordi ikke alt kan kombineres med billettsalg og eventuelle tilbud fra agenturer, sier Rolfsen. De to bookingansvarlige er likevel enige om at de i større grad kunne ha tenkt over fordelingen av artister.
– Hadde alt gått etter planen så hadde semesteret vært bedre både kvinnelig og mannlig.
LES OGSÅ: NTNU nedprioriterer språk, meiner studentmållaget