Problemer på Sits vaskerier: – Jeg tok med klesvasken hjem til mor og far
På Moholt studentby har beboerne i lang tid slitt med å få vasket klærne ordentlig; student mener Sit ikke har gjort nok for å løse problemene.
Systemskifte frustrerer
Klesvasken har blitt til hodebry for mange av studentene på Moholt. Her har flere studenter slitt med å få vasket klærne, noe som har skapt stor frustrasjon blant beboerne i Trondheims største studentby. Dette er noe engelskstudent Ingrid Elin Stokke kjenner seg igjen i.
– Selve kvaliteten på klesvasken er veldig dårlig og det tar lenger tid å vaske klær når systemet ikke funker, sier hun.
Mye tyder på at det er Sits systemskifte som har skylden for de tekniske utfordringene til vaskeriet på Moholt. Tidligere i år gikk nesten alle de felles vaskeriene over til å bruke en app for betaling og igangsetting av klesvask, i stedet for kodebrikker som tidligere ble brukt.
Stokke forteller om en rekke problemer som alle startet etter at appen ble tatt i bruk.
– Det er mange komplikasjoner rundt appen. Jeg har flere ganger opplevd å betale for en vask uten at maskinen har startet, sier hun.
Stokke forteller at vasken andre ganger ikke blir ordentlig ren.
– Tørketromlene funker heller ikke optimalt, da den ikke tørker klærne ordentlig, forteller hun.
Stokke har sett seg nødt til å ty til nye løsninger når vaskeriet der hun bor byr på så mange problemer.
– Jeg tok med klesvasken hjem til mor og far siden jeg ikke stoler på at klesvasken blir gjort ordentlig her. Jeg har inntrykk av at Sit har gjort lite for å fikse problemet, sier hun.
Oppfordrer til å si ifra
Kommunikasjonsrådgiver Tommy Danielsen ved Sit bolig sier at dette er et problem de ikke har hatt kjennskap til, men at det kan være mange grunner til at utfordringer oppstår.
– Vi besluttet for en tid siden å ta ut et blekemiddel, da det kunne skade tøyet og hadde en motsatt miljømessig gevinst. Det er tenkelig at det kan føre til at plaggene ikke alltid blir «kosmetisk rene», selv om de er såpebehandlet, forteller han.
Danielsen informerer om at driftsavdelingen er kjent med at vasken ikke alltid starter til tross for at man har betalt i appen.
– Studenten skal isåfall alltid få pengene tilbake. Hvis man ikke har opplevd det slik er det viktig at studenten henvender seg til oss, sier han.
Danielsen legger til at leverandøren Miele har hatt problemer med å få tak i deler til ødelagte maskiner grunnet krigen i Europa. Det har gjort at mange maskiner har vært ute av drift og dermed ikke har blitt tilgjengelig i appen.
– Det skal være tilnærmet normale tilstander igjen nå blir jeg fortalt, sier han.
Samtidig påpeker Danielsen at det er vanskeligheter med å ha et felles vaskeri der brukerne har ulik oppfatning av hva som er en god vask og hva som er best for tøyet.
– Hva er en god vask? Der er meningene helt sikkert delte. Noen vil at tørketrommelen skal gjøre at tøyet blir helt tørt, andre mener dette vil skade tøyet. Bruk av tørketrommel er uansett gratis, og beboerne har full anledning til å tørke en omgang til om man mener tøyet fortsatt er vått, sier han.
På spørsmål om det var riktig å gå over til kun bruk av app forteller Danielsen at Sit tidligere i år valgte å slutte seg til Mieles appløsning hvor man kunne administrere alt på mobilen.
– Da slapp man den gamle betalingsløsningen og kodebrikkene som tidligere ble brukt, som mange var misfornøyde med, forteller han.
Danielsen sier at så lenge en tredjepart leverer løsningen er det lite Sit kan gjøre av tilpasninger.
– Vi ser på det nye appsystemet som en vinn-vinn situasjon der både vi og studentene tjener på løsningen. Særlig positivt er det at studentene nå kan administrere alt som har med vaskeriet å gjøre selv, uten å måtte gå via oss. Appsystemet er en naturlig del av en gjennomgående teknologisk oppgradering som vi går gjennom nå, forklarer han.
Danielsen understreker hvor viktig det er å henvende seg til Sit om man møter på et problem, da det blir lettere for dem å da gjøre noe med saken.
– Alle som bor i en Sit-bolig har mulighet til å opprette en sak gjennom kundesidene våre og vil få direkte svar eller bistand fra en vaktmester eller annen Sit-ansatt. Opplever man at man ikke har fått gode svar eller god hjelper det noe vi skal ta til oss. Vi tar gjerne imot tips og råd til hvordan vi kan forbedre tjenestene våre, avslutter han.