Strømbrudd ved Moholt Studentby

Mandag kveld gikk strømmen på Moholt studentby uten at beboerne var informert i forkant. Studentene var nødt til å ta situasjonen i egne hender for å finne ut hva som hadde skjedd.

Publisert Sist oppdatert

Etter at strømmen hadde gått klokka ti mandag kveld tok student Jørgen Wulfsberg saken i egne hender og gikk ut til anleggsarbeiderne utenfor for å finne ut hva som hadde skjedd. I etterkant publiserte han et innlegg på facebookgruppen Moholt Student Village der han viste tydelig frustrasjon over situasjonen. Siden brukes vanligvis til å ta kontakt om tapte gjenstander og lignende, men i går ble den eneste kilde til informasjon om strømstansen, samt et sted for å dele misnøyen studentene seg i mellom.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STOR FRUSTRASJON</span>: Studentene ved Moholt studentby fikk utløp for sine opplevelser på facebookgruppen.
STOR FRUSTRASJON: Studentene ved Moholt studentby fikk utløp for sine opplevelser på facebookgruppen.

Sit kommenterte ikke på situasjonen før tirsdag morgen da de skrev et innlegg i gruppen og forklarte at strømbruddet kom til å foregå resten av uken mellom ti og seks på kvelden og natten.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">I</span><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NFORMASJON OVER FACEBOOK</span>: Dette var meldingen Sit la ut i facebookgruppen Moholt Student Village tirsdag morgen.
INFORMASJON OVER FACEBOOK: Dette var meldingen Sit la ut i facebookgruppen Moholt Student Village tirsdag morgen.

Mangel på informasjon fra Sit fører til ubehag for studenter

Jørgen Wulfsberg har bodd ved Moholt studentby siden høsten 2018 og forteller om opplevelsen av situasjonen da strømmen gikk.

— Jeg så en fotballkamp da strømmen gikk og ble oppgitt av avbrytelsen. Jeg så ut vinduet at noen satt opp et strømaggregat og gikk derfor ut for å snakke med arbeiderne. De var imøtekommende, ga tilstrekkelig informasjon og hadde selv informert Sit om tidspunkt for strømbruddet.

I følge Wulfsberg er det er informasjonen mellom Sit og studentene som opphører. Han forklarer at det har vært en økende problem det siste året. Forrige uke skal det ha blitt gjennomført et annet strømbrudd, som heller ikke ble informert om på forhånd.

— Tidligere har de vært flinke til å gi oss informasjon gjennom e-post. Det har vært noen tilfeller med kort varsel, med det har fungert. Det foregår oppussing ved studentbyen og det er etter dette problemet har oppstått.

LES OGSÅ: Moholt studentby får 60 millioner til oppgradering

Wulfsberg mener at Sit ikke forholder seg til problemet i forkant, som fører til oppgitte studenter.

— I dag fikk vi en e-post der de beklager situasjonen. Dette har blitt normen for disse situasjonene. Denne gangen ga jeg opp på å prøve å få kontakt med Sit.

Boligdirektør Lisbeth Glørstad Aspås ved Sit Boligadministrasjon beklager på det sterkeste det som har skjedd, og sier hun er trist over situasjonen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BEKLAGER</span>: Lisbeth Glørstad Aspås er trist over ubehaget studentene opplever ved Moholt studentby.
BEKLAGER: Lisbeth Glørstad Aspås er trist over ubehaget studentene opplever ved Moholt studentby.

— Planleggingen har på forhånd vært grundig, vi har valgt å sette arbeidet til høstferien og på nattestid for å sikre minst mulig ubehag. I tillegg er husleien blitt redusert som følge av rehabiliteringen som foregår ved Moholt studentby.

Sit ble i går kveld bevisst på at det ikke hadde blitt gitt beskjed til studentene.

— Vi sendte i dag tidlig ut en mail til alle studentene det gjelder. Vanligvis ville vi sendt ut en mail på forhånd, men det er i dette tilfellet blitt glemt.

Enkelte studenter ønsker kompensasjon for maten som er blitt ødelagt av strømbruddet. Aspås ser ikke på dette som nødvendig, men forventer at i spesielle tilfeller henvender de det gjelder seg direkte til Sit.

Ikke noe nytt

En annen student som uttrykte sin frustrasjon på facebookgruppen er Kristen Bernhard Sandaas. Han har bodd på Moholt studentby i fem år og opplever at Sit generelt er dårlig på å informere om strømbrudd, internettbrudd og avstenging av vann. Han forklarer at studenter tidligere har funnet informasjon på kraftselskapet Tensio sine nettsider, da det er ingenting å hente hos Sit.

— Jeg opplever det som forstyrrende at strømmen plutselig forsvinner når jeg lager kveldsmat. Jeg satt med innlevering denne kvelden og måtte bruke eget nett, dette blir dyrt i lengden.

LES OGSÅ: Studenter på utveksling kan få 2500 kroner ekstra i måneden

Kommentaren til Sandaas ble lagt igjen på facebooksiden for å få utløp for egen frustrasjon. Strømbruddet foregår i åtte timer fra mandag til fredag, og han påpeker at dette betyr at maten vil stå varmt over flere timer og risikerer å bli ødelagt.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VANSKLIGERE HVERDAG</span>: Kristen Bernhard Sandaas satt med innlevering da strømmen ble brutt.
VANSKLIGERE HVERDAG: Kristen Bernhard Sandaas satt med innlevering da strømmen ble brutt.

— Jeg har selv lest meg opp på reglementet og vi har ikke krav på kompensasjon med mindre strømbruddet overgår 12 timer i strekk. Jeg forstår dermed at det blir vanskelig for oss å forvente en økonomisk kompensasjon fra Sit.

Andre ganger er studentene blitt informert flere uker i forveien, men uten en ekstra oppfølgingsmail når det nærmer seg.

— Disse forstyrrelsene gjør det vanskelig for meg som student å navigere en travel hverdag.