Kappløp med lysets hastighet
Nordlys NTNU vil lage verdens raskeste på soldrevne biler. Dette betyr seks år med planlegging, frivillighet og mye penger.
Studenten Sivert Sande Kverme er leder for prosjektet som skal levere Norges første soldrevne reserbil-lag. Han håper å kunne konkurrere allerede om to år.
– Vårt mål er å være med på mesterskapet i Australia i 2025. Da skal vi krysse 3000 kilometer fra nord til sør på ren solenergi, forteller Kverme.
Løpet Kverme snakker om er Bridgestone World Solar Challenge 2025. Her skal de kjøre om kapp fra Darwin til Adelaide på fem dager med over 100 lag fra mer enn 40 land. Det finnes flere ulike klasser, men Nordlys stiller i den hvor det er om å gjøre å komme fortest fra A til B; det er kanskje ikke like rett frem som en skulle tro.
– Man skal kjøre fort, men også spare på strøm, sier Kverme.
Solceller produserer ikke enorme mengder strøm, forklarer Kverme, derfor må kjøringen være så energieffektiv som mulig.
– Bilene kan kjøre energinøytralt i 110 km/t, og under løpet vil de overholde en gjennomsnittsfart på 90 km/t, sier Kverme.
At bilene ikke kan kjøre så mye fortere, er ikke begrensende for konkurransen da den vil foregå på veier som er åpne for normal trafikk.
– Man kjører på vanlig trafikkert motorvei, så man er nødt til å kjøre sikkert og følge vanlige trafikkregler. Dette gjør at det eneste av tekniske kvalifikasjoner en trenger, er et vanlig førerkort, sier han.
Det betyr derimot ikke at det blir en søndagstur. Alle som setter seg inn i den selvlagde doningen, må være forberedt på 40 varmegrader i solsteken, trang plass i cockpiten og uforutsette hindringer.
– Mye kan gå galt: Bilen kan kjøre av veien, den kan begynne å brenne eller regn kan plutselig oppstå. Det er derfor viktig at sjåførene er drillet til å takle slike situasjoner, sier Kverme.
LES OGSÅ: Endelig er festivalprogrammet til UKA klart
Bra både nå og i fremtiden
En av de som ønsker å bli en del av Nordlys, er førsteårsstudenten på materialteknologi Birger Christopher Steine Bjelke. Han ser på vervet som en god mulighet til å finne riktig karriere.
– Jeg vet ikke hva jeg vil studere enda, ikke i det hele tatt. Så jeg håper at å bli med i et verv kan hjelpe meg med å finne ut av hva jeg liker å gjøre, sier Bjelke.
Det er ikke bare det sosiale og karrieremuligheten som trekker Bjelke til Nordlys. Også det å jobbe innenfor et område i utvikling var attraktivt.
– At det er et klart mål med prosjektet, er veldig kult. Det at det er en konkurranse i Australia, virker også veldig morsomt, sier Bjelke.
Selv om det skulle ende opp med å ikke resultere i en klarere studievei, regner Birger med at han uansett vil få erfaringer som er nyttige i arbeidslivet.
– Det gir erfaring med å jobbe i team. Om jeg for eksempel skal jobbe som prosjektleder senere en gang, er det god erfaring å ha vært med på et slikt prosjekt.
Målet er ennå langt unna
Selv med et mål i sikte, er Kverme klar på at de ennå står helt på startstreken hva gjelder bilen.
– Når det kommer til designet av bilen, må vi begynne fra ingenting. Vi har imidlertid mye erfaring fra de andre tekniske organisasjonene rundt hvordan en bygger en energieffektiv bil. Så vi må bare høre på de, sette på solceller og få den sikker nok, så kan vi kjøre.
Selv om Kverme får det til å høres lett ut, så er det definitivt mye arbeid og ikke minst penger som må til for å få prosjektet i havn.
– Det kommer til å bli mye arbeid med å få tak i sponsorpengene; bare bilen i seg selv kommer til å koste mye. I tillegg kommer transport og selve konkurransen til å koste veldig mye, sier Kverme.
Kverme antyder et beløp i millionklassen, men ønsker ikke å definere det noe mer spesifikt.
– Vi har allerede fått blant annet Equinor som sponsor. De var veldig fort på ballen, så det virker som at det er tillit til prosjektet.
Verdensmester, virkelig?
Kverme er seriøs når han sier at NTNU nordlys vil bli verdensmestere, men ikke nødvendigvis på første forsøk.
– Vi planlegger ikke for å bli verdensmester det første året, det blir veldig hårete. Det første målet er å ende opp innenfor topp fem i 2025, noe som allerede er kjempeambisiøst. Vi deltar også for å lære litt og for å få mer erfaring, se hva som kan gå galt og hvor vi kan forbedre oss. Og så, i løpet av de første seks årene, håper vi å bli verdensmestere.
Topp fem-målet virker mye mer sannsynlig når Kverme forklarer at de ikke konkurrerer med store bilkonsern eller energidrikk-produsenter, men mot andre studenter.
– Det er stort sett bare studentlag. Lista for å delta er lav, så det er mange forelesere, doktorgradsstipendiater og professorer som også får bli med, sier Kverme.
Planen i år er enkel. Skal de ha best mulig sjanse til å oppnå ambisjonene sine, må de lære, og det er Kverme forberedt på å gjøre.
– Dette er en gammel konkurranse. Den startet i 1987, så vi vil bruke tid på å se på hvilke type design som funker og ikke, og så kommer vi spesielt til å følge med nå i 2023, så vi kan hente inspirasjon derfra frem til neste konkurranse i 2025, sier Kverme.
LES OGSÅ: Nytt studieprogram i Trondheim: – Det finnes ingen lignende tilbud i Norge