NTNU-studenter vet ikke at Blackboard er på vei ut

Men de færreste legger stort savn på læringsplattformen.

Publisert

Tidligere i februar ble det klart at NTNU inngår avtale med Sikt om leveranse av læringsplattformen Canvas. Sikt er kunnskapsektorens tjenesteleverandør. Avtalen med Blackboard går ut i oktober 2026.

– Arbeidet med innføring er helt i startfasen. Vi ser nå på muligheten for å ta i bruk nye verktøy for plagiatkontroll allerede i løpet av høsten 2025, og nytt læringsplattform fra semesterstart høsten 2026, sier Øyvind Hauge, prosjektleder for innføring av utdanningssystem, til Universitetsavisa.

Forvirrende med flere kanaler

INFORMASJONSJUNGEL: Som utvekslingsstudent tenker Marika Oswald at det er mange nye kanaler og plattformer man må forholde seg til.

Utvekslingsstudent Marika Oswald innrømmer at hun kanskje ikke er den flittigste intranett-leseren, men hun tror et bytte sikkert kan være positivt.

– Jeg synes informasjonsflyten fra universitetet er litt vanskelig å forholde seg til siden det er flere kanaler og plattformer man må være innom regelmessig, så om et nytt system kunne fikset dette hadde det sikkert gjort det enklere å få med seg informasjonen man faktisk trenger, sier hun.

Ellers opplever hun nettsiden som noe ustabil.

– Det hender ofte at jeg må klikke meg inn og ut fordi et dokument nekter å laste inn eller selve siden går helt i frys, sier hun.

Sluttet å bruke app

STRESS MED APP: Emma Fyrnes og Emma Mathisen synes Blackboard-appen er vanskelig å bruke.

Emma Mathisen og Emma Fyrnes på første året Fornybar energi har heller ikke fått med seg at NTNU skal bytte læringsplattform.

– Det er sikkert fint det, for jeg synes Blackboard kan være litt rotetete og vanskelig å navigere. Samtidig lærer man seg jo å bruke nettsiden etterhvert, sier Mathisen.

App-versjonen har Emma-ene et litt mer lunkent forhold til.

– Den er ganske vrien å bruke. Appen bruker jeg mest til å sjekke småting, for det er litt irriterende å måtte lete etter varsler mellom menyer og slikt, sier Fyrnes.

ØKT SAMKJØRING: Fornybar energi-student Sander ønsker større likhet mellom ulike fagsider.

Heller ikke studiekamerat Sander er klar over skiftet.

– Hva håper du blir bedre med Canvas?

– En mer samkjørt mappestruktur. I Blackboard er det veldig ofte store forskjeller mellom hvordan foreleserne strukturerer fagsidene, så det er ikke alltid like intuitivt å vite hvor man finner innleveringsmapper, pensumlister og liknende, sier han.

Appen har han sluttet å bruke.

– Man må jo logge inn omtrent hver gang man skal sjekke den minste lille ting. Når den uansett er såpass kronglete i bruk, kan man like gjerne dra opp PC-en, sier han.

LES OGSÅ:  Studenter bruker rekordlite tid på studiene 

– Blackboard er kjipt

Mattestudentene Johannes Willassen og Kristian Nilsen har heller ikke fått med seg at Blackboard er på vei ut. Det virker uansett ikke som at det er noen vemodig forandring for guttene.

– Hva synes dere om at NTNU bytter læringsplattform?

MINDRE, IKKE MER: Mattestudentene Johannes Willassen og Kristian Nilsen vil gjerne ha en enkel læringsplattform eller “digital oppslagstavle”.

– Tja. Blackboard er kjipt, svarer de nærmest unisont.

I likhet med studentene på Fornybar energi synes de at det er vanskelig å forholde seg til at det er så stort spenn i hvordan fagstaben bruker plattformen.

– Hvis foreleserne bruker tid på å lage en oversiktiglig mappestruktur er det egentlig et veldig greit verktøy, sier Willassen.

På spørsmål om det er noen funksjoner guttene savner i Blackboard de skulle sett at Canvas hadde, svarer de at det egentlig framtoner seg motsatt for dem.

– Jeg synes egentlig Blackboard prøver å være for mye. For eksempel denne aktivitetsstrømssiden som er fylt med masse gamle varsler, den kunne de like gjerne fjernet, sier Nilsen.

– Den oversiktssida med linker som peker til alt mulig rart kunne også sikkert blitt fjernet, legger Willassen til.

Han forteller at Institutt for matematiske fag omtrent ikke bruker læringsplattformen i det hele tatt.

– Hva tenker dere om at NTNU bruker masse ressurser på ny læringsplattform når flere av instituttene benytter seg av egenutviklede løsninger?

– Jeg har ikke noe personlig imot det hvis fagstaben synes det er hensiktsmessig, men jeg skjønner jo at dette er noe de færreste instituttene sikkert har mulighet til. Men må det være så vanskelig, da? Trenger vi egentlig noe mer enn en vegg med informasjon, en slags digital oppslagstavle, spør Mathisen seg.

Nilsen skyter inn:

– Visste du forresten at Blackboard har en chattefunksjon?

LES OGSÅ:  Jeg hadde dratt om det var billigere og de solgte alkohol

Powered by Labrador CMS